Initial formation and the importance assigned to the theory: research with a group of teachers working in the public schools of São Paulo (Brazil)

Authors

  • Anoel Fernandes Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Carlos Antônio Giovinazzo Junior Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.3.21214

Keywords:

Teacher training. Theoretical knowledge.

Abstract

This article focus on the subject of teacher formation and presents research results conducted with teachers of early years of basic education in public schools of São Paulo-Brazil. It analyzes the relationship between where happened the initial formation and the importance assigned to the theory. Based  n responses to a questionnaire containing items related to the objective conditions of labor, to the initial formation course and to the practical and theoretical knowledge about education, it is examined as to how they deal and relate to concepts and theories of the educational field. The results indicate that the theoretical knowledge assimilated in the initial or continuing formation are only appreciated if perceived as liable to immediate application and so as to solve the problems faced in the classroom. Also indicate that the initial formation and the institution in which it is performed can influence decisively the relationship that the teachers develop and maintains with the theoretical knowledge. It was finally found a tendency of aversion to the theory, because it is not incorporated autonomously in the way of thinking and in the intellectual experience of the teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Antônio Giovinazzo Junior, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Professor do Programa de Pós Graduação em Educação: história, política, sociedade pela PUC/SP

References

ADORNO, Theodor W. Teoría de la seudocultura. In: ADORNO, Theodor W. Filosofía y syperstición. Madrid: Alianza Editorial, 1972, p. 141-174.

ADORNO, Theodor W. Notas marginais sobre teoria e práxis. In: Palavras e sinais: Modelos Críticos 2. Tradução de Maria Helena Ruschel. Petrópolis. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1995.

ADORNO, Theodor W. A filosofia e os professores. In: ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006, p. 51-74.

ANDRADE, Roberta Rotta Messias de. A formação de professores nas dissertações e teses defendidas em programas de educação entre os anos de 1999 e 2003. Dissertação (Mestrado em em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso et al. Estado da arte da formação de professores no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, ano XX, n. 68, p. 301-309, 1999.

CROCHÍK. José Leon. La pseudoformacion y la consciência ilusionada. Revista Educação 26 y Pedagogia 27, Colombia, Universidade de Antioqua/Faculdade de Educación, v. VII, 2000.

CROCHÍK, José Leon. Notas sobre trabalho e sacrifício. Trabalho, Educação e Saúde, v. 1, n. 1, p. 61-73, 2003. https:/doi.org/10.1590/S1981-77462003000100006

FRANCISCO, Eduardo. Formação e trabalho docente: um estudo com professores do ensino médio. Dissertação (Mestrado em Educação: história, política, sociedade) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.

HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor. Temas básicos de Sociologia. São Paulo: Cultrix, 1973.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública. São Paulo: Loyola, 1990.

PENNA, Marieta Gouvea de Oliveira. Professores de séries iniciais do ensino fundamental em escolas públicas estaduais de São Paulo: posições sociais e condições de vida e trabalho. Tese (Doutorado em Educação: história, política, sociedade) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores – saberes da docência e identidade do professor. Revista da Educação da AEC do Brasil, São Paulo, n. 104, p. 45-61, 1997.

MAAR, Wolfgang Léo. Da subjetividade deformada à semiformação como sujeito. Psicologia & Sociedade, v. 13, n. 2, p. 92-141, jul./dez. 2001.

MAAR, Wolfgang Léo. Adorno, Semiformação e educação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 24, n. 83, p. 459-475, 2003. https:/doi.org/10.1590/S0101-73302003000200008

RESENDE, Maria do Rosário. A educação com base em uma formação para a emancipação: uma reflexão. Inter-Ação: Revista da Faculdade de Educação da UFG, Goiânia, p. 37-49, 2003.

SELLTIZ, Claire et. al. Métodos de pesquisa nas relações sociais. Tradução de Dante Moreira Leite. 4ª reimpr. São Paulo: EPU, 1974.

Published

2016-12-22

How to Cite

Fernandes, A., & Giovinazzo Junior, C. A. (2016). Initial formation and the importance assigned to the theory: research with a group of teachers working in the public schools of São Paulo (Brazil). Educação, 39(3), 363–372. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.3.21214

Issue

Section

Other Topics