Mathematical Modeling and Connections with Science Teaching
TPACK Methodology as a trial for a Humanizing Pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2024.1.45562Keywords:
Mathematical Modeling., Humanization., Science Education.Abstract
This article aims to transcribe, systematize, and theorize a practice in mathematical modeling carried out with students from Secondary Elementary School at a public school in the northwest of Rio Grande do Sul and demonstrate possible connections with the teaching of natural science. Based on the understanding that learning requires interdisciplinary knowledge and didactic- -methodological procedures that allow students to find meaning in what they are going to learn, with dialogue and a humanizing perspective being essential for this to be on the horizon of teaching action. The research, being of phenomenological nature, with an experimental approach as to what comprehends a descriptive and interpretative analysis, brings to the text the conceptual basis of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) as an alternative for transforming pedagogical practices and thinking about more humanizing “pedagogies”. An experience in mathematical modeling is presented within the teaching of sciences to demonstrate the interfaces and the need for underlying knowledge that supports new learning. The text is an exercise in synthesis and argumentation to demonstrate that pedagogical practice needs to be permeated by a harmonizing perspective, as a decisive factor for thinking about new “pedagogies” for our schools. Through engagement and active participation in the process of mathematical modeling, students strengthen their understanding of the underlying scientific foundations, contributing to a more meaningful and contextualized learning.
Downloads
References
Aços Nobre. (2023). Densidade do aço: tudo o que você precisa saber! https://acosnobre.com.br/blog/densidade-do-aco/
Almeida, P. C. A., Davis, C. L. F., Calil, A. M. G. C., & Vilalva, A. M. (2019). Categorias teóricas de Shulman: revisão integrativa no campo da formação docente. Cadernos de Pesquisa, 49(174), 130-150. http://educa.fcc.org.br/pdf/cp/v49n174/pt_1980- 5314-cp-49-174-130.pdf DOI: https://doi.org/10.1590/198053146654
Bassanezi, R. C. (2015). Ensino - Aprendizagem com Modelagem Matemática. Contexto.
Battisti, S. M. R. (2020). A modelagem matemática no contexto das ciências ambientais: uma proposta de aprendizagem significativa para o 6º ano do Ensino Fundamental II [Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo].
Bicudo, M. A. V. (2000). Fenomenologia: confrontos e avanços. Cortez.
Bicudo, M. A. V. (2010). Filosofia da Educação Matemática: fenomenologia, concepções, possibilidades didático-pedagógicas. Unesp. DOI: https://doi.org/10.7476/9788539304370
Bicudo, M. A. V. (2013). Pesquisa qualitativa e pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In M. C. Borba & J. L. Araújo (Eds.), Pesquisa qualitativa em Educação Matemática (pp. 111-124). Autêntica.
Biembengut, M. S. (2009). 30 anos de Modelagem Matemática na Educação Brasileira: das propostas primeiras às propostas atuais. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 2(2), 7-32.
Born, B. B., Prado, A. P., & Felippe, J. M. F. G. (2019). Profissionalismo docente e estratégias para o seu fortalecimento: entrevista com Lee Shulman. Educação e Pesquisa, 45(1). DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945002003
Burak, D. (2004). Modelagem Matemática e Sala de Aula. In Encontro Paranaense de Modelagem na Educação Matemática. Anais [...] (pp. 01-11). Unioeste.
Charlot, B. (2000). Da relação com o saber - elementos para uma teoria. Artmed.
Charlot, B. (2020). Educação ou barbárie? Uma escolha para a sociedade contemporânea. Cortez.
Cibotto, R. A. G. & Oliveira, R. M. M. A. (2017). TPACK – conhecimento tecnológico e pedagógico do conteúdo: uma revisão teórica. Imagens da Educação, 7(2), 11-23. DOI: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v7i2.34615
Dewey, J. (1979). Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo, uma reexposição. Nacional.
Fogaça, J. R. V. (2023). Aço. Brasil Escola. https://brasilescola.uol.com.br/quimica/aco.htm
Freire, P. (1997). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.
Froehner, S., Leithold, J., & Lima Júnior, L. F. (2007). Transesterificação de óleos vegetais: caracterização por cromatografia em camada delgada e densidade. Química Nova, 30(8), 2016-2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422007000800037
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2018). Pisa 2018 revela baixo desempenho escolar em leitura, matemática e ciências no Brasil. Brasília, Brasil. https://www.gov.br/inep/ptbr/assuntos/noticias/acoes-internacionais/pisa-2018-revela-baixo-desempenho-escolar-em leitura-matematica-e-ciencias-no-brasil
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2022). Resultados. Brasília, Brasil. https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb/resultados
Larrosa, J. (2019). Esperando não se sabe o quê. Sobre o ofício de professor. Autêntica. DOI: https://doi.org/10.14201/teri.22179
Larrosa, J. (2022). Tremores: escritos sobre a experiência. Autêntica.
Libâneo, J. C. & Santos, A. (2020). Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. Alínea.
Marcão, D. G, Oliveira, G. S., & Santos, A. O. (2021) Modelagem como uma estratégia metodológica para ensinar matemática. Revista Valore, 6(ed. esp.), 4-22. DOI: https://doi.org/10.22408/reva60202110344-22
Medeiros, M. (2020). Água destilada e água de torneira: resposta a dúvida. QuiProcura Química. https://quiprocura.net/w/2020/03/03/agua-destilada-e-agua-de-torneira-resposta-a-duvida/
Mendes, I. A. (2009). Matemática e investigação em sala de aula: tecendo redes cognitivas na aprendizagem. Livraria da Física.
Meyer, J. F. C. A., Caldeira, A. D., & Malheiros, A. P. S. (2011). Modelagem em Educação Matemática. Autêntica.
Mkoehler (2011). Using the TPACK Image. TPACK Org. http://tpack.org/
Montessori, M. (1965). Pedagogia científica: a descoberta da criança. Flamboyant.
Moreira, M. A. & Masini, E. F. S. (2001). Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. Centaurus.
Moreira, W. P., Lorenzoni, L. L., & Rezendi, O. L. T. (2021). 5 etapas para a realização de uma atividade de modelagem matemática em sala de aula: guia do professor. IFES.
Morin, E. & Díaz, C. J. D. (2016). Reinventar a educação: abrir caminhos para a metamorfose da humanidade. Palas Athena.
Morin, E. (2007). Introdução ao Pensamento Complexo. Sulina.
Morin, E. (2011). Os sete saberes necessários à educação do futuro. Cortez; Unesco.
Morin, E. (2015). Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Sulina.
Nóvoa, A. (2022). Escolas e professores: proteger, transformar, valorizar. SEC/IAT.
Nussbaum, M. (2019). Sem fins lucrativos: porque a democracia precisa das humanidades. Martins Fontes.
Oliveira, B. M., Melo Filho, J. M., & Afonso, J. C. (2013). A densidade e a evolução do densímetro. Revista Brasileira de Ensino de Física, 35(1), 1601-1610. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172013000100024
Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. (2022). Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. Comissão Internacional sobre os Futuros da Educação.
Papert, S. (1994). A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Artmed.
QEdu (2023). Taquaruçu do Sul. https://qedu.org.br/municipio/4321329-taquarucu-do-sul
Ribeiro, P. R. L. & Piedade, J. M. N. (2021). Revisão sistemática de estudos sobre TPACK na formação de professores no Brasil e em Portugal. Educação em Questão, 59(59), 1-26. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n59ID24458
Rogers, C. R. R. (1977). A pessoa como centro. E.P.U.
Rousseau, J. J. (1999). Emílio ou Da Educação. Martins Fontes.
Shulman, L. (2010). Entrevista. ComCiência, (115), 1-2. http://comciencia.scielo.br/pdf/cci/n115/a13n115.pdf
Sousa, E. S., Lara I. C. M., & Ramos, M. G. (2018). Concepções de modelagem e a pesquisa em sala de aula na educação matemática. Revista Exitus, 8(1), 250-275. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2018v8n1ID397
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DERECHOS DE AUTOR
La sumisión de originales para la Educação implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a
Educação como el medio de la publicación original.
CREATIVE COMMONS LICENSE
Debido a que es una revista de acceso abierto, permite el libre uso de artículos en aplicaciones científicas y educativas, siempre y cuando la fuente. De acuerdo con la Licencia Creative Commons CC-BY 4.0, adoptada por la
Educação el usuario debe respetar los requisitos abajo.
Usted tiene el derecho de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
Adaptar - remezcla, transformar y crear a partir del material para cualquier propósito, incluso con fines comerciales.
Sin embargo, sólo de acuerdo con los siguientes términos:
Asignación - Usted debe dar el crédito apropiado, proveer un enlace a la licencia e indicar si los cambios se han hecho. Debe hacerlo en condiciones razonables, pero de ninguna manera que sugiera que
Educação usted o su uso es compatible.
No hay restricciones adicionales - No se pueden aplicar términos legales o naturaleza tecnológica de las medidas que restringen legalmente hacer algo distinto de los permisos de licencia.
Avisos:
Usted no tiene que cumplir con los términos de licencia con respecto a los elementos materiales que son de dominio público o cuyo uso está permitido por una excepción o limitación que se aplica.
Garantías no se les da. La licencia no le puede dar todos los permisos necesarios para el uso previsto. Por ejemplo, otros derechos, como derechos de imagen, privacidad o derechos morales, pueden limitar el uso del material.
Para obtener más información acerca de la licencia Creative Commons, siga el enlace en la parte inferior de esta página web.