Evidence of validity and normative data in the Word and Pseudoword Spelling Task (TEPP) for 4th and 6th grade students
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.2.38743Keywords:
Written language, Neuropsychology, Psychometric propertiesAbstract
This study presents the performance of 4th and 6th grade students in the Task of Spelling Words and Pseudowords (TEPP). It was analyzed validity evidence based on the relationship with criteria (correlation with age, and comparison of groups by year of schooling and gender), as well as convergent validity through correlations among TEPP with the Balanced Dictation instrument and the Child Neuropsychological Assessment Instrument NEUPSILIN-Inf. In addition, it is presented normative data for students of 4th and 6th grades of Elementary School. It included 181 students from public schools, being 55.8% girls, with aged between 9 and 12 years old. Higher scores were identified for older and more educated students; in addition higher scores were found for girls in some TEPP measures, reinforcing the criterion validity of the instrument. The TEPP instrument has been related to spelling, attention, memory, executive functions, language and arithmetic skills, showing evidence of convergent validity. The normative data of TEPP are presented, considering the two school years of the participants, contributing to the professionals who use this instrument in clinical practice and also in the educational setting.
Downloads
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA).. DSM-5: Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. 5. ed. Tradução de M. I. Nascimento. Porto Alegre: Artmed, 2013.
ANGELINI, Arrigo et al.. Manual matrizes progressivas coloridas de Raven: escala especial. São Paulo: Centro Editor de Testes e Pesquisas em Psicologia, 1999.
ANASTASI, Anne; URBINA, Susana. Testagem psicológica. 7. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
ARFÉ, Barbara; DOCKRELL, Julie; DE BERNARDI, Bianca. The effect of language specific factors on early written composition: the role of spelling, oral language and text generation skills in a shallow orthography. Reading and Writing, [S. I.], v. 29, n. 3, p. 501-527, jan. 2016. https://doi.org/10.1007/s11145-015-9617-5
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EMPRESAS DE PESQUISA (ABEP). Critério de Calssificação Econômica. 2016. Disponível em: www.abep.org/criterio-brasil. Acesso em: 11 jun. 2021.
BERNINGER, Virginia W.; RICHARDS, Todd L. Brain literacy for educators and psychologists. Rio de Janeiro: Elsevier, 2002.
BRASIL. Lei n. 11.274, de 6 de feveiro de 2006. Brasília: Presidência da República, 2006. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ato2004-2006/2006/lei/l11274.htm. Acesso em: 8 jun. 2021.
CALIATTO, Susana Gakyia; FERNANDES, Débora Cecílio. Análise pelo modelo de Rasch do ditado ADAPE: considerações da ortografia. Psico, Porto Alegre, v. 45, n. 2, p. 270-280, ago. 2014. https://doi.org/10.15448/19808623.2014.2.16820
CAPELLINI, Simone Aparecida et al. Desempenho ortográfico de escolares do 2º ao 5º ano do ensino particular. Revista CEFAC, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 254-267, fev. 2012. http://dx.doi.org/10.1590/S151618462012005000012
CAPELLINI, Simone Aparecida; CONRADO, Talita Laura. Desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem de ensino particular em habilidade fonológica, nomeação rápida, leitura e escrita. Revista CEFAC, São Paulo, v. 11, supl 2, p. 183-193, mar. 2009.
CAPELLINI, Simone Aparecida; TONELOTTO, Josiane Maria de Freitas, CIASCA, Sylvia Maria. Medidas de desempenho escolar: avaliação formal e opinião de professores. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 21, n. 2, p. 79-90, ago. 2004. https://doi.org/10.1590/S0103166X2004000200006
CARDOSO-MARTINS, Claudia; GONÇALVES, Daniela. “Funil” ou “Funiu”?: um estudo exploratório sobre o desenvolvimento do conhecimento de padrões ortográficos de natureza morfossintática em português brasileiro. Da Investigação às Práticas, [S. I.], v. 7, n. 3, p. 41-60, ago. 2017.
COLTHEART, Max. Dual route and connectionist models of reading: An overview. London Review of Education, [S. I.], v. 4, n. 1, p. 5-17, mar. 2006. https://doi.org/10.1080/13603110600574322
CORREA, Jane. Representações e competências desenvolvidas pela criança no aprendizado da escrita. In: LUNA, Maria José de Matos; SPINILLO, Alina; RODRIGUES, Siane Gois (org.). Leitura e Produção de Texto. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2010. p. 13-49.
CORSO, Luciana V.; DORNELES, Beatriz V. Avaliação da Matemática: competências numéricas e competências de base. In: SCICCHITANO, Rosa Maria Junqueira; CASTANHO, Marisa Irene Siqueira (org.). Avaliação psicopedagógica: recursos para a prática. Rio de Janeiro: Wark Editora, 2013.
DORNELES, Beatriz Vargas et al. Impacto do DSM-5 no diagnóstico de transtornos de aprendizagem em crianças e adolescentes com TDAH: um estudo de prevalência. Psicologia Reflexão & Crítica, [S. I.], v. 27, p. 759-767, dez. 2014.
ELLIS, Andrew. Leitura, escrita, dislexia: uma análise cognitiva. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
EHRI, L. C. Learning to read and learning to spell are one and the same, almost. In: PERFETTI, C.; RIEBEN, L.; FAYOL, M. Learning to Spell: Research, Theory and Practice Across Languages. Mahwah: Erlbaum, 1997. p. 237-269.
FLETCHER, Jack et al.. Transtornos de aprendizagem: da identificação à intervenção. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GRANZOTTI, Raphaela Barroso Guedes et al. Memória de trabalho fonológica e consciência fonológica em crianças com dificuldade de aprendizagem. Distúrbios da Comunicação, [S. I.], v. 25, n. 2, p. 241-252, 2013.
GUIMARÃES, Sandra Regina Kirchner et al. Parâmetros Psicométricos da Prova de Consciência Morfológica Derivacional. Psico-USF, [S. I.], v. 24, n. 4, p. 725-736, out. 2019.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Relatório SAEB/ANA 2016: panorama do Brasil e dos estados. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018a. 239 p.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Press Kit: Saeb 2017. Brasília: MEC/Inep, SAEB; 2018b. 37 p.
MALUF, Maria Regina; CARDOSO-MARTINS, Cláudia. Alfabetização no Século XXI: como se aprende a ler e a escrever. Porto Alegre: Penso, 2013.
MOOJEN, Sônia Maria Pallaoro. A escrita ortográfica na escola e na clínica: teoria, avaliação e tratamento. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2009.
MORAIS, A. G. Ortografia: ensinar e aprender. 4. ed. São Paulo: Ática, 2009.
MOTA, Márcia da et al. Erros de escrita no contexto: uma análise na abordagem do processamento da informação. Psicologia Reflexão & Crítica, [S. I.], v. 13, n. 1, p. 1-6, 2000. https://doi.org/10.1590/S010279722000000100002
OSTI, Andréia; MARTINELI, Selma de Cássia. Desempenho escolar: análise comparativa em função do sexo e percepção dos estudantes. Educação & Pesquisa, [S. I.], v. 40, n. 1, p. 49-59, 2014.
PIRES, Ariane Bizzarri Costa; SIMÃO, Adriana Nobre de Paula. Avaliação de crianças com indicação de dificuldades de aprendizagem pelo instrumento NEUPSILIN-Inf. Revista Psicopedagógica, [S. I.], v. 34, n. 104, p. 148-157, 2017.
RIO GRANDE DO SUL. Secretaria da Educação do Estado do Rio Grande do Sul. Sistema de Avaliação do Rendimento Escolar do Rio Grande do Sul. Revista do sistema. Juiz de Fora: Universidade Federal de Juiz de Fora; Faculdade de Educação; CAEd, 2016. 68 p.
RODRIGUES, Jaqueline de Carvalho; MINÁ, Camila Schorr; SALLES, Jerusa Fumagalli. Tarefa de escrita de palavras e pseudopalavras – TEPP. São Paulo: Editora, 2017.
SALLES, Jerusa Fumagalli; PARENTE, Maria Alice de Mattos Pimenta. Processamento da linguagem em tarefas de memória. In: OLIVEIRA, Alcyr (org.). Memória, cognição e comportamento. Porto Alegre: Casa do Psicólogo, 2007. p. 231-256.
SALLES, Jerusa Fumagalli; SBICIGO, Juliana Burges, MACHADO, Wagner de Lara, MIRANDA, Monica Carolina; FONSECA, Rochele Paz. Análise Fatorial Confirmatória do Instrumento de Avaliação Neuropsicológica Breve Infantil – NEUPSILIN-Inf. Psico-USF, [S. I], v. 19, n. 1, p. 119-30, abr. 2014. http://dx.doi.org/10.1590/S141382712014000100012
SALLES, Jerusa Fumagalli et al. Instrumento de avaliação neuropsicológica breve NEUPSILIN-Inf. São Paulo, SP: Vetor, 2016.
SILVA, Cláudia da; CAPELLINI, Simone Aparecida. Desempenho de escolares com e sem transtorno de aprendizagem em leitura, escrita, consciência fonológica, velocidade de processamento e memória de trabalho fonológica. Revista Psicopedagogia, [S. I.], v. 30, n. 91, p. 3-11, 2013.
SILVA, Nathane Sanches Marques; CRENITTE, Patrícia Abreu Pinheiro. Desempenho de crianças com risco para dificuldade de leitura submetidas a um programa de intervenção. CoDAS, [S. I.], v. 28, n. 5, p. 517-525, out. 2016. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20162015274
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Letrônica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.