The institutional quadripartite and violence against children in the novel Infância

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2024.1.46036

Keywords:

Graciliano Ramos, Infância, Children, Violence

Abstract

The novel Infância stands out for its memorialistic traits, that is, the narrative that lies between reality and fiction. In the book, we encounter situations that hover between the past and the present, where the narrator recalls and reflects on events from their daily life. We analyze the practices of violence inflicted upon the child by the institutional quadripartite, a term coined to describe the forces represented in Graciliano Ramos’ narrative by the State, family, church, and school. These institutions generate the ideas at the core of the novel, which continue to permeate both the development of the literary text and the child, shaping their actions and relations with the social world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucimar Simon, Federal University of Espirito Santo (UFES), Vitoria, Espirito Santo, Brazil.

Graduated in History – Bachelor’s and Licentiate’s Degree – UFES (2010–2011). Graduated in Letters – Double Degree in Portuguese and Spanish – UFES (2015). Postgraduate in Teaching and Interdisciplinarity – History and Literature: text and context – UFES (2013). Postgraduate in Body Arts for Integral Education – UFES (2014); Postgraduate in Education and Human Rights – UFES (2017). Master in Letters – UFES (2018). PhD in Letters – UFES (2023).

Diana Carla Gomes de Almeida, Federal University of Espirito Santo (UFES), Vitoria, Espirito Santo, Brazil.

Bachelor's degree in English Language Arts from the State University of Ceará (2011). Postgraduate degree in Pedagogical Management – ​​UECE (2016). Postgraduate degree in Literary Studies – UECE (2012). Postgraduate degree in Public Speaking, Transversality and Speech Didactics from the Federal University of Espírito Santo – UFES (2019). Master's degree in Language Arts – UFES (2019). Bachelor's degree in Portuguese Language Arts – UFES (2021). PhD student in Language Arts - UFES (2024)

References

ARENDT, Hannah. Sobre a Violência. Tradução de André Duarte. 15. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2022.

ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. Tradução de Dora Flaksman. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2006.

BURCKHARDT, Jacob. Reflexões sobre a História. Tradução de Leo Gilson Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1961.

CANDIDO, Antonio. A educação pela noite e outros ensaios. 6. ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2017.

CANDIDO, Antonio. Ficção e confissão: ensaios sobre Graciliano Ramos. 4. ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2012.

CHAUI, Marilena. Sobre a violência. Organização de Ericka Marie Itokazu e Luciana Chaui-Berlinck. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

FREYRE, Gilberto. Sobrados e mucambos: decadência do patriarcado e desenvolvimento do urbano. 15. ed. São Paulo: Global, 2004.

HAN, Byung-Chul. Topologia da violência. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2017.

MAY, Rollo. Poder e inocência: uma análise das fontes de violência. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.

RAMOS, Graciliano. Infância. 47. ed. Rio de Janeiro: Record, 2012.

RESENDE, Haroldo de. Apresentação. In: RESENDE, Haroldo de (org.). Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica, 2019. p. 7-9.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 43. ed. Campinas: Autores Associados, 2018.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Apresentação da questão: a literatura do trauma. In: SELIGMANN-SILVA, Márcio (org.). História, Memória, Literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas: Unicamp, 2003. p. 45-58.

SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. Estatuto de sujeito, desenvolvimento humano e teorização sobre a criança. In: FREITAS, Marcos Cezar de; KUHLMANN, Moysés Jr. (org.). Os intelectuais na história da infância. São Paulo: Cortez, 2002. p. 99-127.

ŽIŽEK, Slavoj. Violência: seis reflexões laterais. Tradução de Miguel Serras Pereira. São Paulo: Boitempo, 2014.

Published

2024-12-12

How to Cite

Simon, L., & Gomes de Almeida, D. C. (2024). The institutional quadripartite and violence against children in the novel Infância. Letrônica, 17(1), e46036. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2024.1.46036

Issue

Section

Dossier: These are not stories for children – representations of childhood in literature, audiovisual media and the arts