The institutional quadripartite and violence against children in the novel Infância
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2024.1.46036Keywords:
Graciliano Ramos, Infância, Children, ViolenceAbstract
The novel Infância stands out for its memorialistic traits, that is, the narrative that lies between reality and fiction. In the book, we encounter situations that hover between the past and the present, where the narrator recalls and reflects on events from their daily life. We analyze the practices of violence inflicted upon the child by the institutional quadripartite, a term coined to describe the forces represented in Graciliano Ramos’ narrative by the State, family, church, and school. These institutions generate the ideas at the core of the novel, which continue to permeate both the development of the literary text and the child, shaping their actions and relations with the social world.
Downloads
References
ARENDT, Hannah. Sobre a Violência. Tradução de André Duarte. 15. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2022.
ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. Tradução de Dora Flaksman. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2006.
BURCKHARDT, Jacob. Reflexões sobre a História. Tradução de Leo Gilson Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1961.
CANDIDO, Antonio. A educação pela noite e outros ensaios. 6. ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2017.
CANDIDO, Antonio. Ficção e confissão: ensaios sobre Graciliano Ramos. 4. ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2012.
CHAUI, Marilena. Sobre a violência. Organização de Ericka Marie Itokazu e Luciana Chaui-Berlinck. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
FREYRE, Gilberto. Sobrados e mucambos: decadência do patriarcado e desenvolvimento do urbano. 15. ed. São Paulo: Global, 2004.
HAN, Byung-Chul. Topologia da violência. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2017.
MAY, Rollo. Poder e inocência: uma análise das fontes de violência. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.
RAMOS, Graciliano. Infância. 47. ed. Rio de Janeiro: Record, 2012.
RESENDE, Haroldo de. Apresentação. In: RESENDE, Haroldo de (org.). Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica, 2019. p. 7-9.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 43. ed. Campinas: Autores Associados, 2018.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.
SELIGMANN-SILVA, Márcio. Apresentação da questão: a literatura do trauma. In: SELIGMANN-SILVA, Márcio (org.). História, Memória, Literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas: Unicamp, 2003. p. 45-58.
SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. Estatuto de sujeito, desenvolvimento humano e teorização sobre a criança. In: FREITAS, Marcos Cezar de; KUHLMANN, Moysés Jr. (org.). Os intelectuais na história da infância. São Paulo: Cortez, 2002. p. 99-127.
ŽIŽEK, Slavoj. Violência: seis reflexões laterais. Tradução de Miguel Serras Pereira. São Paulo: Boitempo, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Letrônica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.