Teaching and learning in the cyberculture
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.3.10386Keywords:
Education, information society, cybercultureAbstract
The text presents the overall social picture in which the problem involving education, technology and culture is inserted, in order to discuss economics, social and culture issues, related to the emergency of the information society. It defines cyberculture and the information society and articulates these concepts with the educational field, raising reflections about the educational practice and teacher training.Downloads
References
BARRETO, Raquel Goulart. A apropriação educacional das tecnologias da informação e da comunicação. In: LOPES, Alice Casemiro; MACEDO, Elizabeth (Orgs.). Currículos: Debates contemporâneos. São Paulo: Cortez Editora, 2002.
BIANCHETTI, Lucídio. Da chave de fenda ao laptop – tecnologia digital e novas qualificações: desafios à educação. Petrópolis: Vozes; Florianópolis: EdUFSC, 2001.
BRUNNER, Joaquim José. Educação no encontro com as novas tecnologias. In: TEDESCO, Juan Carlos (Org.). Educação e novas tecnologias: esperança ou incerteza? São Paulo: Cortez; Buenos Aires: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educacion. 2004.
CARVALHO, Isabel Cristina Louzada; KANISKI, Ana Lúcia. A sociedade do conhecimento e o acesso à informação: para que e para quem? Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 3, p. 33-39 set./dez. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652000000300004&lng=pt&nrm=iso
Acesso em: 25 jul. 2005.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
DEMO, Pedro. Desafios modernos da educação. Petrópolis: Vozes, 1995.
DIAS, Ângela Correia e FILHO, Hélio Chaves. A gênese sócio-histórica da idéia de interação e interatividade. In: SANTOS, Gilberto Lacerda (Org.). Tecnologias na educação e formação de professores. Brasília: Plano Editora, 2003.
DOWBOR, Ladislau. Tecnologias do conhecimento: os desafios da educação. Petropólis: Vozes, 2001.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Identidade, cultura e mídia: a complexidade de novas questões educacionais na contemporaneidade. In: SILVA, Luiz Heron da (Org.). Século XXI: qual conhecimento? qual currículo? 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
FUNDAÇÃO GETÚLIO VARGAS. Mapa da exclusão digital. Coordenação Marcelo Cortês Néri. Rio de Janeiro, 2003. Disponível em: http;//www2.fgv.br/ibre/cps/mapa_exclusao/apresentacao.htm Acesso em: 10 ago. 2006.
HALL, Stuart. Identidades culturais na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1997.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
______. A Inteligência Coletiva. São Paulo: Loyola, 1999.
_____. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na Era da Informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
MASSETTO, Marcos T. Mediação pedagógica e uso da tecnologia. In: MORAN, José Manuel (Org). Novas tecnologias e mediação pedagógica. 7. ed. Campinas: São Paulo, 2003.
MATTELART, Armand. História da Sociedade da Informação. São Paulo: Loyola, 2002.
PERRENOUD, Philipe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.
PORAT, Marc. The Information Economy: Definition and Measurement. Whashington, D.C.: US Departament of Commerce, Office of Telecomunication. Publicação 77-12, n. 1, 1977.
RODRIGUES, Georgete Medleg; SIMÃO, João Batista; ANDRADE, Patrícia Simas de. Sociedade da Informação no Brasil e em Portugal: um panorama dos livros verdes. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 3, p. 89-102, set./dez. 2003.
RÜDIGER, Francisco. Elementos para a crítica da cibercultura: sujeito, objeto e interação na era das novas tecnologias da comunicação. São Paulo: Hacker, 2002.
______. Introdução às teorias da cibercultura: perspectivas do pensamento tecnológico contemporâneo. Porto Alegre: Sulina, 2003.
SACRISTÁN, José Gimeno. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.