Quantitative metods in research on journalistic coverage: analysis of the 2012 municipal election in the Folha de S. Paulo
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2013.3.13324Keywords:
Electoral Coverage, Quantiative Metodology, Agenda- Setting.Abstract
The paper is divided into two parts. The first presents aspects of the analysis method of news coverage in traditional vehicles. The second is an empirical test of this methodology. For the test is considered the standard of Folha de S. Paulo cover in the elections for mayor of São Paulo, in 2012. The quantitative methodology is used to monitor the journalistic production, starting from the importance that the media have to the debate and the public agenda (McCombs, 2009). The objective of this paper is to see how shape the coverage of the election of 2012. Therefore, a brief discussion on methods to expose the variables used and analyzes the Folha de S. Paulo during the 2012 election, focusing on coverage of candidates Fernando Haddad (PT), Jose Serra (PSDB) and Celso Russomano (PRB). The results indicate that the Folha de S. Paulo reinforces a trend of electoral preference exists in the city, which contradicts the hypothesis of scheduling.
Downloads
References
ARRUGUETE, Natália. Los medios de comunicación y la formación de la agenda pública. Verso e Reverso, São Leopoldo, n. 41, ano XIX, jul./dez, 2005.
BAUER, Martin. Análise de conteúdo clássica: uma revisão. In: BAUER, Martin; GASKELL, George. (Org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.
CERVI, Emerson. Métodos quantitativos nas ciências sociais: uma abordagem alternativa ao fetichismo dos números e ao debate com qualitativas. In: Ayres, J. B. (Org.). Pesquisa Social: reflexões teóricas e metodológicas. Ponta Grossa: Toda Palavra Editora, 2009.
COLLING, Leandro.Agenda-setting e framing: reafirmando os efeitos limitados. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 1, n. 14, p. 88-101, abr. 2001.
DAVIS, James. Levantamento de Dados em Sociologia: uma análise estatística elementar. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1976.
DOXA. Laboratório de Pesquisa em Comunicação Política e Opinião Pública. Disponível em: http://doxa.iesp.uerj.br. Acesso em: 29 out. 2013.
JUNIOR, José Ferreira. Capas de Jornal: a primeira imagem e o espaço gráfico visual. São Paulo: Senac, 2002.
HABERMAS, Jünger. Political Communication in mídia Society: Does Democracy still enjoy na epistemic dimension? The impact of Normative Theory on Empirical Research. Communication Teori, n. 16, pp. 411-426, 2006.
MAIA, Rousiley. Mídia e deliberação pública: mediações possíveis. In: ENCONTRO NACIONAL DA COMPÓS, 12., Recife, 2003. Anais... São Paulo: Compós, 2003.
McCOMBS, Maxwell; SHAW, Donald. The Agenda-Setting Function of Mass Media. Public Opinion Quarterly, v. 36, p. 176-187, 1972.
McCOMBS, Maxwell. New frontiers in agenda setting: Agendas of attributes and frames. Mass Comm Review, n. 24, p. 32-52, 1997.
MIRRALES, Ana Maria. Periodismo, opinión pública y agenda ciudadana. Bogotá: Norma, 2004.
NOËLLE-NEUMANN, Elisabeth. La espiral del silencio. Barcelona: Opinión Pública, 1995.
SHOEMAKER, Pamela; VOS, Tim. Gatekeeping Theory. New York: Routledge, 2009.
SILVA, Gislene. Para pensar critérios de noticiabilidade. Revista Estudos em Jornalismo e Mídia: Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 95-107, 2005.
SILVA, Rafael. Diagramação: o planejamento visual gráfico na comunicação impressa. São Paulo: Summus, 1985.
WOLF, Mauro. Teorias da Comunicação: Mass Media: contextos e paradigmas, novas tendências, efeitos a longo prazo, o newsmaking. 6. ed. Lisboa: Presença, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.