The organization of the Brazilian record industry in the digital networks: concentration without centralization of the phonographic e-companies
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.1.14301Keywords:
Culture economy, Digital content market, Record industryAbstract
The article analyzes the organization of the Brazilian record industry in digital market by observing the electronic companies. Adopting a political-cultural approach to the markets, it seeks to demonstrate that the power relations
that make up the market for physical discs are reproduced in the digital environment. The hypothesis is that the power to dispose of music catalogs controlled by record companies
and artists becomes a critical vector to the development of electronic business and, from their control, establishes a division of labor among those companies. Observing and
comparing websites related to music, the analysis leads to the conclusion that the unequal sharing of catalogs among electronic companies creates a concentration of the distribution of digital phonograms without a centralization of music production, creating a “concentration without centralization” of the digital record market.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. The social structures of the economy. Londres: Polity, 2005.
CASTELLS, Manuel. A galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2003.
DE MARCHI, Leonardo. Indústria Fonográfica e a Nova Produção Independente: o Futuro da Música Brasileira? Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 3, p. 167-182, 2006.
DE MARCHI, Leonardo. Transformações estruturais da indústria fonográfica no Brasil 1999-2009: Desestruturação do mercado de discos, novas mediações do comércio de fonogramas digitais e consequências para a diversidade cultural no mercado de música. 2011. 289 p. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura) – Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.
DE MARCHI, Leonardo; ALBORNOZ, Luis A.; HERSCHMANN, Micael. Novos negócios fonográficos no Brasil e a intermediação do mercado digital de música. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 279-291, jan./abr. 2011.
FLIGSTEIN, Neil. The architecture of markets: an economic sociology of twenty-first century capitalist societies. Nova York: Princeton University Press, 2001.
HALL, Peter A.; TAYLOR, Rosemary C. R. Três versões do neo-institucionalismo. Lua Nova, n. 58, p. 193-223, 2003.
HARRISON, Bennett. Lean and mean: why large corporations will continue to dominate the global economy. 2. ed. Nova York: The Guilford Press, 1997.
HERSCHMANN, Micael. Indústria da música em transição. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2010.
INTERNATIONAL FEDERATION OF THE PHONOGRAPHIC INDUSTRY. Record industry in numbers 2011. Londres: IFPI, 2011.
______. Digital music report 2012. Londres: IFPI, 2012.
LEONHARD, Gerd; KUSEK, David. The Future of Music. São Francisco: Berkley Press, 2009.
NEGUS, Keith. Music genres and corporate cultures. Londres: Routledge, 1999.
SCHUMPETER, Joseph A. A teoria do desenvolvimento econômico. São Paulo: Abril Cultural, 1982.
______. Capitalism, socialism and democracy. Londres: Routledge, 2010.
VICENTE, Eduardo. A vez dos independentes(?): um olhar sobre a produção musical independente do país. E-Compós, Brasília, 2006.
WEBER, Max. Economia e sociedade. Brasília: Editora UnB, 1999.
YÚDICE, George. Nuevas tecnologías, música y experiencia. Barcelona: Gedisa, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.