Celebrities as a way of rooting in mediatized society
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.3.16397Keywords:
Celebrities, Experience, Walter BenjaminAbstract
This paper aims at discussing the role of celebrities in contemporary mediatized society, marked by the fragmentation of experience. It discusses Walter Benjamin’s concept of experience and the shocks which propels individuals to seek forms of re-establish bonds in everyday life. The article seeks to point out some contradictions and ambiguities in Benjamin’s thought related to this notion, with the aim of underline a central aspect: the experience of shocks which marks the contemporary individual boosts him to find different spaces to establish bonds and ways of rooting in his daily life. Based on this idea, we seek to highlight the hole of experience in the constitution of celebrities in contemporary society.
Downloads
References
ANDALÉCIO, M.L. Em busca da fama: performances e representações no programa Ídolos. 2010, 126f, Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) — Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.
BRAGA, José Luiz. Mediatização como processo interacional de referência. In: MÉDOLA, Ana Silvia L. D.; ARAUJO, Denise C.; BRUNO, Fernanda (Org.). Imagem, visibilidade e cultura midiática. Porto Alegre: Sulina, 2007. p. 141-167.
BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire, um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1989.
______. Experiência e Pobreza. In: ______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 114-119.
______. O narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: ______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 197-221.
______. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: ______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 165-196.
BONNER, F. et al. Celebrity and the media. Australian Journal of Communication, v. 26, n. 1, p. 55-70, 1999.
GAMSON, Joshua. Claims to fame: celebrity in Contemporary America. Berkeley, Los Angeles: University of California Press, 1994.
CHARNEY, Leo. Num instante: o cinema e a filosofia. In: CHARNEY, Leo; SCHWARTZ, Vanessa (Org.). O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.
FAUSTO NETO, Antônio. Fragmentos de uma analítica da midiatização. MATRIZes, São Paulo, n. 2, p. 89-105, abr. 2008.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Prefácio: Walter Benjamin ou a história aberta. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 7-19.
GEERTZ. Clifford. Centros, reis e carisma: reflexões sobre o simbolismo do poder. In: ______. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Petrópolis: Vozes, 1997.
GAMSON, J. Claims to fame: celebrity in Contemporary America. Berkeley, Los Angeles: University of California Press, 1994.
KONDER, Leandro. Walter Benjamin: o marxismo da melancolia. 3. ed. Rio de Janeiro: civilização Brasileira: 1999.
MARSHALL, P. David. Celebrity and power: fame in contemporary culture. 5. ed. Minneapolis, London: University of MinnesotaPress, 2006.
OLIVEIRA, Bernardo Barros Coelho de. Baudelaire, Benjamin e a arquitetura das flores do mal. Alea: Estudos Neolatinos, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 1-11, 2007.
PENA, F. Celebridades e heróis no espetáculo da mídia. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, v. XXV, n. 1, p. 146-157, jan.-jun. 2002.
PROUST, Marcel. Em busca do tempo perdido – No caminho de Swann. Rio de Janeiro; Porto Alegre: Globo, 1981. v. 1.
ROJEK, C. Celebridade. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.
SMART, B. Modern Sport and the Cultural Economy of Sporting Celebrity. New Delhi: SAGE, 2005.
VATTIMO, Gianni. A arte da oscilação. In: ______. A sociedade transparente. Lisboa: Relógio D’Água, 1992. p. 51-66.
WEBER, Max. Ensaios de Sociologia. 5. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.