The rhetoric studies in journalism and communication: the political potential of the rhetorical criticism
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.2.17275Keywords:
Rhetorics. Social Communication. Journalism.Abstract
Communication studies are debtors of the rhetorical tradition. The heterogeneity of paradigms constitutes the diversity of methods of an unorthodox and interdisciplinary field. Rhetorical studies had no recognition for investigative dimensions of the new questions that go back to old issues in communication research. This paper examines the argument for such redemption that is due to the social communication and rhetoric; it provides, through qualitative methodology and bibliographical research, findings toward a communication research that demands new theoretical areas in Brazil and beyond our borders.Downloads
References
BURKE, Kenneth. A Rhetoric of Motives. Califórnia: University of California Press, 1969.
BURKE, Kenneth. A Grammar of Motives. Nova Iorque: Prentice-Hall, 1945.
CERVANTES, Maria del Mar Gómez. Retórica: uma disciplina em consonância com as necessidades comunicativas de cada época. In: LOPES, Fernanda e SACRAMENTO, Igor. Retórica e Mídia. Estudos Ibero-americanos. Florianópólis: Insular, 2009.
FOSS, Sonja K. Rhetorical Criticism. Exploration and practice. 4. ed. Illinois: Waveland Press, 2009.
LANDOWSKI, Eric. Presenças do outro. São Paulo: Perspectiva, 2002.
MELO, J. M. O Campo da Comunicação no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2008.
PARZIANELLO, Geder. A Retórica nos Estudos em Comunicação no Brasil: uma tentativa de mapeamento histórico. In: Panorama da Comunicação e das Telecomunicações no Brasil 2012/2013. Vol. 4 Brasília: IPEA, 2013.
PERELMAN,Chaïm. TYTECA, Lucie Olbrechts-. Tratado da Argumentação. A Nova retórica. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
SACRAMENTO, Igor. A retórica na sociedade midiatizada: a força-índice do verossímil. In: LOPES, Fernanda e SACRAMENTO, Igor (Org). Retórica e Mídia. Estudos Ibero-brasileiros. Florianópolis: Insular, 2009.
MUCKELBAUER, John. The Future of Invention. New York: State University Press, 2008.
SODRÉ, Muniz. Antropológica do Espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.
SODRÉ, Muniz. In: LOPES, Fernanda e SACRAMENTO, Igor (Org). Retórica e Mídia. Estudos Ibero-brasileiros. Florianópolis: Insular, 2009.
WARNICK, Barbara e HEINEMAN, David S. Rhetoric on line. The politics os new media. New York: Peter Lang, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.