Coffee table book as anapparatus for sociocultural identity
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.3.19290Keywords:
Coffee table book, Taschen, ApparatusAbstract
The objective of this paper is to analyze coffee table books as one of a series of apparatuses for sociocultural identity. The thesis under consideration is that, to begin with, since they are especially laden with visual appeal, these works are arranged in the ambience for merely decorative purposes but, in fact, the intention is that they serve as emblems of a variety of esthetic signals, and thus reveal the persona of the one who has put them on display. The object, which is symbolized here by works from Germany’s Taschen publishing company, is interpreted according to Agamben’s apparatus concept. In order to highlight the specific elements in the books that give rise to sociocultural identity, we examined studies on object systems, consumer habits, luxuries, and cultural capital. The works are also analyzed as goods with symbolic and fetish value.Downloads
References
ANDERSON, Perry. As origens da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2010.
ARQUIVO MARXISTA NA INTERNET. Disponível em: http://www.marxists.org/portugues/marx/1867/ocapital-v1/vol1cap01.htm#c1s4 Acesso em: 5 abr. 2011.
BARTHES, Roland. Mitologias. São Paulo: Difel, 1982.
BAUDRILLARD, Jean. O sistema dos objetos. São Paulo: Perspectiva, 2009.
_____. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 2010.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. São Paulo: Brasiliense, 2011.
BOURDIEU, Pierre. As Regras da arte. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
_____. Os três estados do capital cultural” In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afranio. Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 2006.
_____. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2006.
_____. A distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre, Zouk, 2011.
CARRIÈRE, Jean Claude; ECO, Umberto. Não contem com o fim do livro. São Paulo: Record, 2010.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. Contexto: São Paulo, 2006.
DARTON, Robert. A questão do livro. Passado, presente, futuro. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2009.
DELEUZE, Gilles. ¿Que és un dispositivo? In: Michel Foucault, filósofo. Barcelona: Gedisa, 1990.
EAT & TRAVEL WEEKLY. Disponível em: http://www.taschen.com/pages/en/search/result.1.htm?show_all=catalogue&search_string=the+king+of+coffee+table+book&submit_search=GO. Acesso em: 10 jun. 2012.
FLUSSER, Vilém. O mundo codificado. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
FLAVORWIRE. Disponível em: http://www.flavorwire.com/254434/the-20-mostbeautiful-bookstores-in-the-world. Acesso em: 10 jun. 2012.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. São Paulo: Graal, 1995.
______. Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.
GORZ, André. O imaterial - conhecimento, valor e capital. São Paulo: Annablume, 2005.
HAUG, Wolfgang Fritz. Crítica da estética da mercadoria. São Paulo: Unesp, 1997.
ISTOÉ DINHEIRO. Disponível em: http://www.istoedinheiro.com.br/noticias/42888_LIVROS+PARA+LER+E+EMOLDURAR. Acesso em: 3 dez. 2010.
KATZ, Helena. Por uma Teoria do Corpomídia. In: GREINER, Christine. O Corpo. Pistas para estudos indisciplinares. São Paulo: Editora Annablume, 2005.
KUMAR, Krishan. Da sociedade pós-industrial à pós-moderna. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2006.
LIPOVETSKY, Gilles; ROUX, Elyette. O luxo eterno. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
______. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
______. Gilles; SERROY, Jean. A Cultura-Mundo. A resposta a uma sociedade desorientada.São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
McLUHAN, Marschall. Os meios de comunicação como extensão do homem. São Paulo: Cultrix, 2007.
PAIVA, Ana Paula M. A aventura do livro experimental. Belo Horizonte: Autêntica/São Paulo: Edusp, 2010.
PERNIOLA, Mario. Do sentir. Lisboa: Presença, 1993.
PROKOP, Dieter. Sociologia. São Paulo: Ática, 1986.
SUDJIC, Deyan. A linguagem das coisas. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2010.
TASCHEN. Disponível em: http://www.taschen.com Acesso em: 5 abr. 2011.
TORIBA. Disponível em: http://www.toribaeditora.com.br/ Acesso em: 3 mai. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.