The portrait of sadness: the representation of the nineteenth century public character in carte-de-visite in the Francisco Rodrigues Collection
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.2.25468Keywords:
Photography, Portrait, 19th CenturyAbstract
The text discusses the alignment of the visual codes in the nineteenth century portrait, especially in the carte de visite format, to a broader range of social codes that disciplines the presentation form of the image of public character. The initial assumption is the absence of laugh in the photographs of the collection as an authoritative element for the visual composition of the nineteenth-century portrait. The analysis corpus is photographs from the Francisco Rodrigues Collection, housed in Fundação Joaquim Nabuco in Recife. Thus, the goal is to understand, using the historiographical and iconographical approach, the interdependence and complementarity existing between the social environment and photography. This situation produces a contract among the photographer; the subject and pose as sensemaking strategy that will tout the self-image of the character and guide the staging protocols for the camera.Downloads
References
ABREU, Regina. Museus etnográficos e práticas de colecionamento: antropofagia dos sentidos. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, n. 31, p. 100-125, 2005.
ARAÚJO, Rita de Cássia Barbosa de; MOTTA, Teresa Alexandrina. Retratos Multifacetados. In: ARAÚJO, Rita de Cássia Barbosa de; MOTTA, Teresa Alexandrina (orgs). O retrato e o tempo: coleção Francisco Rodrigues, 1840-1920. Recife: Editora Massangana, 2015.
BARTHES, Roland. A Câmera Clara. Lisboa: Edições 70, 1989.
BAXANDALL, Michael. Padrões de intenção: a explicação histórica dos quadros. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
BENJAMIN, Walter. Sobre o Conceito de História. In: Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012.
BONI, Paulo César. O discurso fotográfico: a intencionalidade de comunicação no fotojornalismo. 2000. 306f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Escola de Comunicação e Artes, USP, 2000.
FABRIS, Annateresa. Identidades Virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2004.
LISSOVSKY, Maurício. Guia prático das fotografias sem pressa. In: HEYNEMANN, Claudia Beatriz; RAINHO, Maria do Carmo Teixeira. Retratos Modernos. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2005.
MACHADO, Arlindo. A ilusão especular: introdução à fotografia. São Paulo: Brasiliense, 1984.
MAUAD, Ana Maria. Opulência e distinção social nas fotografia da Coleção Francisco Rodrigues. In: ARAÚJO, Rita de Cássia Barbosa de; MOTTA, Teresa Alexandrina (orgs). O retrato e o tempo: coleção Francisco Rodrigues, 1840-1920. Recife: Editora Massangana, 2015.
OURIQUES, Evandro; PELEGRINO, Nadja. Apresentação. In: FREYRE, Gilberto; PONCE DE LEON, Fernando; VASQUES, Pedro. O retrato brasileiro: fotografias da coleção Francisco Rodrigues, 1840-1920. Rio de Janeiro: Funarte, 1983.
ROUILLE, André. A Fotografia entre documento e arte contemporânea. São Paulo: SENAC, 2009.
SANDER, August. August Sander: En photographie, il n’existe pas d’ombres que l’on ne puisse éclarier. Paris: Centre National de la Photographie, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.