African cinemas and the meanders of visibility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.2.31675

Keywords:

African cinemas. Mediation. Academy.

Abstract

This article discusses issues related to the construction of analytical discourses on African films and how the criteria used in the process of diffusion and acclaim of  this cinematography have a close relation with two mediating instances: the festivals and the academy. We argue that the adoption of different critical approaches starts from a process of feedback between these two instances that, by working as spaces of communication, guide the content of the critical-analytical texts that circulate in these spaces and, therefore, restrict the perception of this cinematography to specific paradigms. Considering the importance of the festivals and the academy for the legitimacy of African cinemas, and their roles as mediators, we make a brief analysis of catalogs produced in three festival programs about African films in Brazil between 2015 and 2017, in order to understand the discursive logics that guide the production of critical texts on African cinematography, and its consequences on the visibility of these films.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Francisco Serafim, Universidade Federal da Bahia, Salvador (BA).

Professor e pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia (PósCom-UFBA). Pós- Doutorado na Filmuniversität Babelsberg Konrad Wolf e Doutorado em Cinema Documentário (antropológico) pela Universidade Paris X - Nanterre (2000).

Ana Camila Esteves, Universidade Federal da Bahia, Salvador (BA).

Doutoranda e Mestra em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (PósCom-UFBA

Morgana Gama de Lima, Universidade Federal da Bahia, Salvador (BA).

Doutoranda em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (PósCom-UFBA) e Mestra em Cultura e Sociedade pela UFBA.

References

AUGUSTO, Heitor. Grisgris: resquícios de beleza. In: FERREIRA, Leonardo Luiz. (org.). África, cinema: um olhar contemporâneo. Rio de Janeiro: Laffilmes Cinematográfica, 2015.

BAMBA, Mahomed. O(s) cinema(s) africano(s): no singular e no plural. In: BATISTA, Mauro; MASCARELLO, Fernando (org.). Cinema mundial contemporâneo. Campinas, SP: Papirus, 2008.

BAMBA, Mahomed. Que modernidade para os cinemas africanos? FórumDoc. BH - 13° Festival do Filme Documentário e Etnográfico / Fórum de Antropologia, Cinema e Vídeo, 2009, p. 183-189.

BAMBA, Mahomed. Cinema e recepções transnacionais: estudos das práticas de apropriação simbólica em duas mostras de cinemas africanos no Brasil: Florianópolis e Manaus. VI ENECULT – ENCONT RO DE ESTUDOS MULTIDISCIPLINARES EM CULTURA. Anais... Salvador, UFBA, 2010.

BAMBA, Mahomed. Os espaços de recepção transnacional dos filmes: propostas para uma abordagem semiopragmática, Revista Crítica Cultural, v. 8, n. 2, p. 219-237, 2013. https://doi.org/10.19177/rcc.v8e22013219-237

BARLET, Olivier. African cinemas: decolonizing the gaze. London: Zed Books, 2000.

DIAWARA, Manthia. African cinema: politics & culture. Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 1992. https://doi.org/10.1163/18757421-90000201

DOVEY, Lindiwe. Curating Africa in the age of film festivals. New York: Palgrave Macmillan US, 2015. https://doi.org/10.14361/zkmm-2017-0214 FEPACI. FEPACI – About us. Disponível em: http://www.fepacisecretariat.org/about-us/. Acesso em: 26 jul. 2018.

FERREIRA, Leonardo Luiz (org.). África, cinema: um olhar contemporâneo. Rio de Janeiro: Laffilmes Cinematográfica, 2015.

GOMES, Tiago Castro (org.). Grandes clássicos do cinema africano. Rio de Janeiro: Insensatez Audiovisual, 2017.

GUIMARÃES, João Juarez. Editorial. In: FERREIRA, Leonardo Luiz (org.). África, cinema: um olhar contemporâneo. Rio de Janeiro: Laffilmes Cinematográfica, 2015.

MONTEIRO, Lúcia Ramos (org.). África(s), cinema e revolução. São Paulo, SP: Buena Onda Produções Artísticas e Culturais, 2016.

ODIN, Roger; PÉQUIGNOT, Julien. De la sémiologie à la sémio-pragmatique, du texte aux espaces mentaux de communication. Entretien avec Roger Odin, réalisé par Julien Péquignot. Communiquer. Revue de communication sociale et publique, n. 20, p. 120-140, 2017. https://doi.org/10.4000/communiquer.2296

PINES, Jim; WILLEMEN, Paul. Questions of third cinema. London: British Film Institute, 1989.

RIESCO, Beatriz Leal. Historia y ansiedades de la crítica de los cines africanos a través de la persona y la obra de Med Hondo. El Futuro Del Pasado: Revista Electrónica de Historia, n. 5, p. 163-187, 2014. https://doi.org/10.14516/fdp.2014.005.001.008

SANOGO, Aboubakar. In focus: studying African cinema and media today. Cinema Journal, v. 54, n. 2, p. 114-120, 2015. https://doi.org/10.1353/cj.2015.0000

SCHNELL, Breanne. Stop comparing Nollywood to Hollywood: reorienting western understanding of Nigerian cinema. Undergraduate Library Research Award scholarship competition (2017-2018), University of Oregon, 2017, 30 p. Disponível em: http://hdl.handle.net/1794/23215. Acesso em: 26 jul. 2018.

STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas, SP: Papirus Editora, 2000.

TCHEUYAP, Alexie. African cinema(s): definitions, identity and theoretical considerations, Critical Interventions - Journal of African Art History and Visual Culture, v. 5, n. 1, p. 10-26, jan. 2011a. Disponível em: https://doi.org/10.1080/19301944.2011.10781397. Acesso em: 26 jul. 2018.

TCHEUYAP, Alexie. Postnationalist African cinemas. Manchester, UK: Manchester University Press, 2011b.

THACKWAY, Melissa. Africa shoots back: alternative perspectives in sub-Saharan francophone African film. Indiana University Press, 2003. https://doi.org/10.1163/1872-9037_afco_asc_3012

UKADIKE, Nwachukwu Frank. Black African Cinema. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1994.

Published

2019-12-17

How to Cite

Serafim, J. F., Esteves, A. C., & de Lima, M. G. (2019). African cinemas and the meanders of visibility. Revista FAMECOS, 26(2), e31675. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.2.31675

Issue

Section

Movie