Digital media and indigenous movement in Brazil: the organization of the Xavante indigenous peoples
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.3.32577Keywords:
indigenous media. Digital media. Indigenous movement.Abstract
In this article, I present the case study of Aldeia Digital, a project of media education and digital inclusion with training workshops of the Xavante people for the production of their own media. The research used multiple methods such as interviews, focus groups, action research, participant observation and ethnography, highlighting the use of photography and audiovisual as methods of observation in the fieldwork. The argument of this article is that the use of digital media given by the Xavante political movement transfers the internal political opposition between the factions towards a new type of external political opposition: the one that exists between “us”, the Xavantes and them, the whites. The results of the research show that digital media were used to mediate the political relations of the Xavante indigenous movement with whites.
Downloads
References
BELLO, Álvaro. Etnicidad y ciudadanía en América Latina: la acción colectiva de los pueblos indígenas. Santiago: United Nations Publications, 2004. https://doi.org/10.18356/76fcd37b-es
BLUMER, Herbert. Social Movements. In: LEE, Alfred McClung (org.). Principles of Sociology. New York: Barnes & Noble, 1951. p. 199–221.
EWART, Elizabeth. Space and Society in Central Brazil: A Panará Ethnography. London: Bloomsbury, 2013.
FALLEIROS, Guilherme Lavinas Jardim. Vir a ser e não ser gente no Brasil Central. Tese (Doutorado em Antropologia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. https://doi.org/10.11606/issn.2526-3854
FERNANDES, Estêvão Rafael. Do Tsihuri ao Waradzu: o que as ideologias xavante de concepção, substância e formação da pessoa nos dizem sobre o estatuto ontológico do outro? Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 16, n. 34, p. 453–477, 2010. https:/doi.org/10.1590/s0104-71832010000200019
GOMES, Pedro Gilberto. Midiatização: um conceito, múltiplas vozes. Revista Famecos: mídia, cultura e tecnologia, Porto Alegre, v. 23, n. 2, maio/ago., 2016. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.2.22253
GRAHAM, Laura. Three modes of Shavante vocal expression: wailing, collective singing, and political oratory. In: SHERZER, JOEL, URBAN, Greg (org.). Native South American Discourse. Berlin: Mouton de Gruyter, 1986, p. 83–118. https://doi.org/10.1515/9783110858129.83
GRAHAM, Laura. A public sphere in Amazonia? The depersonalized collaborative construction of discourse in Xavante. American Ethnologist, Malden, v. 20, n. 4, p. 717–741, 1993. https://doi.org/10.1525/ae.1993.20.4.02a00030
GRAHAM, Laura. Performing dreams: discourses of immortality among the Xavante of Central Brazil. Austin: University of Texas Press, 1995. https://doi.org/10.2458/v5i1.21411
HJARVARD, Stig. The Mediatization of Society: A Theory of the Media as Agents of Social and Cultural Change. Nordicom Review, Gothenburg, v. 29, n. 2, p. 105-134, 2008.
MAYBURY-LEWIS, David. A Sociedade Xavante. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1984.
MÜLLER, Regina Aparecida Polo. A pintura do corpo e os ornamentos Xavante: arte visual e comunicação social. Dissertação (Dissertação em Antropologia) – Instituto de Filosofia e Ciencias Humanas, Universidade Estadual de Campinas, 1976. https://doi.org/10.1590/s0104-71831997000200019
MÜLLER , Regina Aparecida Polo. Mensagens visuais na ornamentação corporal Xavante. In: VIDAL, Lux (org.). Grafismo Indígena: estudos de antropologia estética. São Paulo: Studio Nobel: FAPESP, 2007.
NETO, Antônio Fausto. Fragmentos de uma «analítica» da midiatização. Matrizes, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 89-105, 2008.
SANTAELLA, Lúcia. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 10, n. 22, p. 23-32, 2003. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2003.22.3229
SEREBURÃ et al. Wamrêmé Za’ra – Nossa palavra: Mito e história do povo Xavante. São Paulo: Senac, 1998. https://doi.org/10.1590/s0102-69091999000200012
SODRÉ, Muniz et al. Eticidade, campo comunicacional e midiatização. In: MORAES, Denis de (org.). Sociedade Midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, p. 19-31, 2006.
TOURAINE, Alain. Palavra e sangue: política e sociedade na América Latina. Campinas: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1989.
TURNER, Terence. Defiant images: the Kayapo appropriation of video. Anthropology today, London, v. 8, n. 6, p. 5–16, 1992. https://doi.org/10.2307/2783265
VERÓN, Eliseo. Teoria da midiatização: uma perspectiva semioantropológica e algumas de suas consequências. Matrizes, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 13-19, 2014.
WELCH, James R. Age and Social Identity among the Xavante of Central Brazil. Tese (Doutorado em Filosofia) – Departamento de Antropologia, Tulane University, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.