Its not enough be a DJ: it has to be underground! About collectives and virtual communities of electronic music in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2005.26.3303Keywords:
Internet, communication, collective inteligenceAbstract
This paper the role of Internet as a democratic medium of communication is discussed, in special its assumed function of a new agora for the workings of a collective inteligence.Downloads
References
BRUNO, Fernanda & VAZ, Paulo. Agentes.com: cognição, delegação, distribuição. Revista Contracampo, Universidade Federal Fluminense, Niterói, n. 7, p. 23–38, 2002.
ESS, C. El ordenador politico. Hipertexto, democracia e Habermas. In: Landow, G (org.) Teoria del hipetexto. Barcelona: Paidós, 1997.
HOBSBAWN, Eric & RANGER, Terence (org). A Invenção das Tradição. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
JOHNSON, Steven. Cultura da Interface. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
LANDOW, George. Hipertexto. La convergencia de la teoria critica contemporanea y la tecnologia. Barcelona: Ed. Paidós, 1995.
_____. (org.). Teoria del Hipertexto. Barcelona: Ed. Paidós, 1997.
LÉVY, Pierre. As Tecnologias da Inteligência. Rio de Janeiro: Ed 34, 1993.
_____. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.
REYNOLDS, Simon. Generation Ecstasy: into the world of techno and rave culture Routledge. EUA: 1999.
RHEINGOLD, Howard. The Virtual Community: Homesteading of the Electronic Frontier. Reading, MA: Addison-Wesley, 1993.
SÁ, Simone Pereira de. O Samba em Rede: observações sobre comunidades virtuais e carnaval carioca. Revista Lugar Comum, NEPCOM, Rio de Janeiro, n. 12, p. 107-136, set./dez. 2000.
_____. Utopias Comunais em Rede. Discutindo a noção de comunidade virtual. Revista Fronteiras, Unisinos, São Leopoldo, v. III, n. 2, 2001.
_____. Netnografias. Aproximações microscópicas da sociedade em rede. In: Aidar, J. L. (org.). A crítica das práticas midiáticas. Ed Hacker, 2002.
_____. Comunidades Virtuais e Atividade Ergódica. In: França (org.). Livro do XI COMPÓS 2002. Porto Alegre: ED. Sulina, 2003.
_____. Música eletrônica e tecnologia: reconfigurando a discotecagem. In: LEMOS, André; CUNHA (orgs.). Olhares sobre a cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2003.
THORNTON, Sarah. Club Cultures. Music, Media and Subcultural Capital. Wesleyan Univ. Press. Published by University Press of New England, Hanover. Londres, 1996.
TONNIES, F. Community and society. East Lansing, MI: Michigan State Univ.Press, 1957.
TURKLE, Sherry. The Second Self. Cambridge. MIT Press, 1984.
_____. Life on the Screen. Cambridge. MIT Press, 1996.
WATSON, Nessim. Why do we argue about virtual community: a case study of the Phish.Net Fan Community. In: JONES, Steven. Virtual Culture. Identity & Communication in Cybersociety. London. Thousand Oaks, New Delhi: Sage Pub, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.