Journalistic photography and print media: forms of apprehension
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2005.27.3329Keywords:
Photojournalism, printed media, daily newspaperAbstract
This article underlines the importance of photojournalism as a form of visual representation on daily newspapers. More specifically, it considers what role the relationship between photography and journalism has in the processes of meaning production in newspapers of wide circulation. With this purpose in mind, we will explore some of the aspects and characteristics of the photojournalistic language, as well as its insertion in the media and in the social context.Downloads
References
AUMONT, Jacques. A Imagem. 6. ed. Campinas: Papirus, 2001.
BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso: ensaios críticos III. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
CARTIER-BRESSON, Henri. O momento decisivo. In: BACELLAR, Mário Clark; STOLLEY, Richard; MYDANS, Carl. Fotografia e jornalismo. São Paulo: Escola de Comunicação e Artes, p. 19-25, 1971.
CORREIA, Fernando. Os valores notícia e prática jornalística. In: CORREIA, F. Os jornalistas e a notícia. Lisboa: Editorial Caminho, p. 137-166, 1997.
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. 5. ed. Campinas: Editora Papirus, 2001.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da Caixa Preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relumé-Dumará, 2002.
FRANÇA, Vera. Jornalismo e Vida Social: a história amena de um jornal mineiro. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.
FREUND, Gisele. Fotografia e Sociedade. Lisboa: Vega, 1989.
GENRO FILHO, Adelmo. O segredo da pirâmide ou a essência do jornalismo. In: GENRO FILHO, A. O segredo da pirâmide: para uma teoria marxista do jornalismo. Porto Alegre: Tchê, p. 185-201, 1987.
GURAN, Milton. Linguagem fotográfica e informação. Rio de Janeiro: Rio Fundo Editora, 1992.
JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. 5. ed. São Paulo: Papirus, 2002.
KOSSOY, Boris. Realidades e ficções na trama fotográfica. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 1999.
KOTSCHO, Ricardo. A prática da reportagem. 4. ed. São Paulo: Ática, 2000.
LAGE, Nilson. Linguagem Jornalística. São Paulo: Ática, 1999.
LIMA, Ivan. A Fotografia é a sua Linguagem. Rio de Janeiro: Espaço e Tempo, 1988.
MACHADO, Arlindo. A ilusão especular: introdução à fotografia. São Paulo: Editora Brasiliense, 1984.
MOUILLAUD, Maurice; PORTO, Sérgio Dayrell (org.). O jornal: da forma ao sentido. 2. ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, p. 09-213, 2002.
RANGEL, Renata. Mais “catchup” para o leitor. In: Seminário de Jornalismo. São Paulo: Folha de S.Paulo, p. 91-96, 1986.
RODRIGUES, Adriano Duarte. A imagem e o texto. In: RODRIGUES, A. Comunicação e Cultura; A experiência cultural na era da informação. Lisboa: Presença, 1994.
RODRIGUES, Adriano Duarte. O Acontecimento. In: TRAQUINA, Nelson (org). Jornalismo: Questões, Teorias e “Estórias”. Lisboa: Veja, p. 27-33, 1993.
RODRIGUES, Adriano Duarte. Estratégias da Comunicação: Questão comunicacional e Formas de Sociabilidade. Lisboa: Presença, 1990.
ROSSI, Clóvis. O que é jornalismo. São Paulo: Brasiliense, 2002.
SAMAIN, Etienne. Um retorno à Câmara clara: Roland Barthes e a antropologia visual. In: SAMAIN, E. (org.). O fotográfico. São Paulo: HUCITEC, p. 121-134, 1998.
SANTAELLA, Lúcia & NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. 3. ed. São Paulo: Iluminuras, 2001.
SCHAEFFER, Jean-Marie. A imagem precária: sobre o dispositivo fotográfico. Campinas: Papirus, p. 09-94, 1996.
SCHMITT, Fernando Bohrer. Newsmaking e fotografia: um exemplo das rotinas de produção noticiosa aplicadas ao fazer fotográfico. Revista FAMECOS. Porto Alegre, n. 9, p. 98-110, dez. 1998.
SILVERSTONE, Roger. Por que estudar a mídia? São Paulo: Loyola, 2002.
SODRÉ, Muniz. Como Olhar a Imagem. In: Tempo Brasileiro – Revista de Cultura. Rio de Janeiro: Edições Tempo Brasileiro, p. 144-147, 1979.
SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
SONTAG, Susan. Ensaios sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Ed. Arbor, 1981.
SOUSA, Jorge Pedro. Fotojornalismo: introdução à história, às técnicas e à linguagem da fotografia na imprensa. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2004.
SOUSA, Jorge Pedro. Teorias da notícia e do jornalismo. Chapecó: Argos, 2002.
SOUSA, Jorge Pedro. Uma história crítica do fotojornalismo ocidental. Chapecó: Grifos; Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.