Violence in the media or violence in the society?
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2007.32.3425Keywords:
Television, Reception, ViolenceAbstract
This article discusses violence and its representation on television, showing the results of a comprehensive reception research, employing qualitative and quantitative approaches. The results show us a society centered in the media, that depends on television for information, although such information is elaborated according to social and cultural environments. Consumption has to be quick, there is no time for reflection. News has to be short and objective. News programs only show city facts, not being violent themselves. Violence is best characterized on programs related to entertainment, as they do not respect the human being.Downloads
References
CARCATERRA, Lorenzo. Sleepers: vivendo um pesadelo. Trad. Affonso de Mello Franco. Rio de Janeiro: Record, 1996.
CRIME S.A. Revista Super Interessante. Junho de 2006, edição 227.
DeFLEUR, Melvin L.; BALL-ROKEACH, Sandra. Teorias da comunicação de massa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações – comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.
McQUAIL, Denis. McQuail’s mass communication theory. 4th ed., London: SAGE, 2000.
MICHAUD, Yves. A Violência. São Paulo: Ática, 1989.
MONTES, Maria Lúcia Aparecida. Violência, cultura popular e organizações. In: VELHO, Otávio Guilherme (org.). O fenômeno urbano. Rio de Janeiro: Zahar, 1967.
ORLANDI, Eni P. Análise de discurso – Princípios e Procedimentos, 3a. ed. São Paulo (Campinas): Pontes, 2001.
ROCHA, Everardo. A sociedade do sonho. Rio de Janeiro: Mauad, 1995, passin.
RONDELLI, Elisabeth. Dez observações sobre mídia e violência. Revista Comunicação & Educação, São Paulo: CCA-ECA-USP/Moderna, no.7, set./dez., 1996.
SOUKI, Nadia. Hannah Arendt e a banalidade do mal. Belo Horizonte: UFMG, 1998.
TODA Y TERRERO, José Martinez de. O impacto moral e social dos meios de comunicação. Revista Comunicação & Educação, São Paulo: CCAECA-USP/Moderna, no. 7, set./dez., 1996.
TRIVINHO, Eugênio. Violência, cultura mediática, medo - ensaio de crítica sociopsicanalítica da sociedade tecnológica e da comunicação. In: TRIVINHO, Eugênio; LOPES, Dirceu Fernandes (orgs.). Sociedade mediática - significação, mediações e exclusão. Santos (SP): Universitária Leopoldianum, 2000.
WHITE, Robert (editor). Televisão como Mito e Ritual. Revista Comunicação & Educação, São Paulo: CCA-ECA-USP/Moderna, ano I, no. 1, set./dez., 1994.
WIRTH, Louis. O urbanismo como modo de vida. In: VELHO, Otávio Guilherme (org.). O fenômeno urbano. Rio de Janeiro: Zahar, 1967.
WRIGHT, Charles. Sociologia da audiência. In: Comunicação da Massa. Rio de Janeiro: Bloch Editores, 1973.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.