The role of communication in the adventures of complexity
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2007.34.3462Keywords:
Communication, complexity theory, contemporaneityAbstract
The role of communication is being tackled in a new epistemological reading of information. From the theory of complexity in Edgar Morin, this essay proposes to venture along the paths that modernity in the twentieth century has focused on communication. This text travels through complexity when making a brief commentary on Communication and Information in the contemporary world.Downloads
References
BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Cultrix, 1989.
______. O Rumor da Língua. Lisboa: Signos Ed., 1984.
BAUDRILLARD, Jean. A Transparência do Mal. Ensaio sobre os fenômenos extremos. Campina: Papirus, 1990.
BRIGGS, Asa, BURKE, Peter. Uma história da mídia: de Gutemberg à Internet. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.
ECO, Umberto. A Estrutura Ausente. São Paulo: Perspectiva, 1987.
FEYERABEND, Paul.Contra o Método. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método II: Complementos e índice. Petrópolis: Vozes, 2002.
GIDDENS, Anthony. As Conseqüências da Modernidade. São Paulo: Editora da Unesp, 1991.
HEIDEGGER, Martin. A Origem da Obra de Arte. Lisboa: Edições 70, 1990.
______. Ser e Tempo. Parte 1. Petrópolis, RJ: Vozes, 1988.
______. Ser e Tempo. Parte 2. Petrópolis, RJ: Vozes, 1988.
LYOTARD, François. O Pós-Moderno. Rio de Janeiro: José Olympio, 1988.
MAFFESOLI, Michel. A Conquista do Presente. Rio de Janeiro: Rocco, 1984.
_______. A Contemplação do Mundo. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 1986.
_______. A Transfiguração do Político - A Tribalização do Mundo. Porto Alegre: Sulina, 1997.
_______. A Violência Totalitária- ensaio de antropologia política. Porto Alegre: Sulina, 2001.
_______. Elogio da Razão Sensível. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
_______. O Conhecimento do Quotidiano. Lisboa: Vega, 1987.
______. No Fundo das Aparências. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.
MATTELART, Armand. Comunicação Mundo. Histórias das Idéias e das Estratégias. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. História da Sociedade da Informação. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
______. História das Teorias da Comunicação. São Paulo: Edições Loyola, 1999.
MORIN, Edgar. As Duas Globalizações. Complexidade e Comunicação. Uma Pedagogia do Presente. Porto Alegre, Sulina-Edipucrs, 2001.
______. O Método 1. A Natureza da Natureza. Porto Alegre: Sulina, 2002.
______. O Método 2. A Vida da Vida. Porto Alegre: Sulina, 2001.
______. O Método 3. O Conhecimento do Conhecimento. Porto Alegre: Sulina, 1999.
______. O Método 4. As Idéias. Porto Alegre: Sulina, 2001.
______. O Método 6. A Ética. Porto Alegre: 2005. NIETZSCHE, Friedrich. A Gaia Ciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
______. A Genealogia da Moral. Lisboa: Guimarães & C. Editores, 1976.
______. Humano, Demasiado Humano: um livro para os espíritos livres. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
PRIGOGINE, ILaya. O Fim das Certezas. São Paulo: Editora da Unesp, 1996.
SIMMEL, Georg. A Metrópole e a Vida Mental. In: VELHO, Otávio Guilherme (Org.). O Fenômeno Urbano. Rio de Janeiro: Guanabar, 1987.
______. Sociologia. São Paulo: Ática, 1983.
VATTIMO, Gianni. A Sociedade Transparente. Lisboa: Relógio D'Água, 1992.
______.O Fim da Modernidade. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
VIRILIO, Paul. Velocidade e Política. São Paulo: Estação Liberdade, 1996.
WITTEGENSTEIN, Ludwig. Investigações Filosóficas. Os Pensadores. São Paulo: Nova Cultural, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.