The object, method and methodology in circulation and midiatization research (inferences from Ethnographie de l’exposition)
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.36636Keywords:
Mediatization, Circulation, Epistemology of communicationAbstract
This article develops reflections based on the book entitled Ethnographie de l’exposition (VERÓN; LEVASSEUR, 1989). This choice is based on our perception of the richness of the object, method and methodology explicit and implicit in this study to think about the research lineage on mediatization and social processes. Based on our starting hypothesis (first part of this article), we present the work systematically (second part). In the third part, we develop a set of singular inferences, trying to appropriate this investigation as a case – study of a singular medium –, for epistemological and methodological inferences from the perspective of mediatization and circulation. Finally, we point out questions about the relationship between Verón’s semio-anthropological approach and Bourdieu’s concepts of social fields and habitus (within the framework of this ongoing research).
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. Les rites comme actes d’institution. Actes de la recherche en sciences sociales, [S. l.], v. 43, p. 58-63, jun. 1982. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/arss_0335-5322_1982_num_43_1_2159. Acesso em: 01 dez. 2019. https://doi.org/10.3406/arss.1982.2159
BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. L’amour de l’art: Les musées et leur public. Paris: Editions de Minuit, 1966.
BOURDIEU, Pierre. La distinción: criterios y bases sociales del gusto. 2. ed. Madrid: Taurus, 2000.
FAUSTO NETO, Antonio. Fragmentos de uma “analítica” da midiatização. Matrizes, São Paulo, v. 1, p. 89-105, 2008. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/38194. Acesso em: 01 dez. 2019. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v1i2p89-105
FERREIRA, Jairo. Uma abordagem triádica dos dispositivos midiáticos. Líbero (FACASPER), São Paulo, v. 1, p. 1-15, 2006.
FERREIRA, Jairo. Midiatização: dispositivos, processos sociais e de comunicação. E-Compós, Brasília, v. 10, p. 1-15, 2007. https://doi.org/10.30962/ec.v10i0.196
FERREIRA, Jairo. O caso como referência do método: possibilidade de integração dialética do silogismo para pensar a pesquisa empírica em comunicação. InTexto, Porto Alegre, v. 27, p. 161-172, 2012.
FERREIRA, Jairo. Uncertainty and indeterminacy in Brazilian social and media formation: references to think of the problem of recognition in the public space. ESSACHESS - Journal for Communication Studies, [S. l.], v. 10, p. 269-287, 2017.
FERREIRA, Jairo. Meios, dispositivos e médium: genealogia e prospecções na perspectiva da midiatização. In: FERREIRA, Jairo; ROSA, Ana Paula; BRAGA, José Luiz; FAUSTO NETO, Antônio; GOMES, Pedro Gilberto. (org.). Entre o que se diz e o que se pensa: onde está a midiatização?. Santa Maria: FACOS-UFSM, 2018. V. 1. p. 283-298.
GOMES, Pedro Gilberto. Dos meios à midiatização: um conceito em evolução. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2017.
LACEY, Hugh. Pluralismo metodológico, incomensurabilidade e o status científico do conhecimento tradicional. Scientiæ Studia, São Paulo, v. 10, n. 3, p. 425-53, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1678-31662012000300002&script=scriptsci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 01 dez. 2019. https://doi.org/10.1590/S1678-31662012000300002
LAHIRE, Bernard. O homem plural. Petrópolis: Vozes, 2002. Disponível em: https://pt.slideshare.net/lolanascimento315/homem-pluralosdeterminantesdaacao. Acesso em: 01 dez. 2019.
MARIANI-ROUSSET, Sophie. Espace public et publics d’expositions: Les parcours: une affaire à suivre. In: GROSJEAN, Michèle; THIBAUD, Jean Paul (org.). L’espace urbain en méthodes. Marseille: Parenthèses, 2008. Disponível em: http://www.siclone.org/articles/espace-public.pdf. Acesso em: 01 dez. 2019.
MARX, Karl. Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1858. São Paulo: Boitempo, 2011.
MIÈGE, Bernard; FERREIRA, Jairo; FAUSTO NETO, Antonio; AQUINO BITTENCOURT, Maria Clara J. (org.). Operações de midiatização: das máscaras da convergência às críticas ao tecno-determinismo. Santa Maria: FACOS-UFSM, 2016. Disponível em : https://www.midiaticom.org/operacoes-de-midiatizacao-miege/. Acesso em: 01 dez. 2019.
HJARVARD, Stig. Da Mediação à Midiatização: a institucionalização das novas mídias. Revista Parágrafo, São Paulo, v. 3, n. 2, p. 51-62, 2015. Disponível em: https://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/331. Acesso em: 01 dez. 2019.
VERÓN, Eliseo. La semiosis social 2: Ideas, momentos, interpretantes. Buenos Aires: Paidós, Planeta, 2013.
VERÓN, Eliseo; LEVASSEUR, Martine. Ethnographie de l’exposition: l’espace, le corps et le sens. Paris: Centre Georges Pompidou, 1989.
VERÓN, Eliseo. Teoria da midiatização: uma perspectiva semioantropológica e algumas de suas consequências. Matrizes, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 13-19, jan./jun. 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/82928. Acesso em: 01 dez. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.