The confessional device in the documentary and its effects
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.37567Keywords:
Confessional device, Identity and subjectivity, Brazilian documentary, Confessional performanceAbstract
The article approaches the act of confession in film and video documentaries. It is about talking about yourself for image and sound recording devices, in a dubious mirror-window relationship. We reflect on the various forms of activation and updating of these resources, aimed to the construction of identities and subjectivities, driven by relations of knowledge and power. The text inspects some of these forms in Brazilian documentaries and highlights the sense of confessional performance, as dominant aspect.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo?. Outra travessia, Florianópolis, v. 01, n. 05, p. 9-16, 2005.
AGOSTINHO, Santo. Confissões: De magistro (Do Mestre). 4. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1987.
ATWELL, Lee. Word is Out and Gay U.S.A. In: ROSENTHAL, Alan; CORNER, John (org.). New Challenges for documentary. Manchester: Manchester University Press, 2005. p. 220-229.
AUMONT, Jacques. A imagem. 7. ed. Campinas: Papirus, 2002.
BRUZZI, Stella. New documentary. Londres: Routledge, 2006. https://doi.org/10.4324/9780203967386.
BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: Crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: A vontade de saber. 17. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2006.
NAGIB, Lúcia. O Cinema da Retomada: Depoimentos de 90 Cineastas dos anos 90. São Paulo: Editora 34, 2002.
NICHOLS, Bill. La representación de la realidade: Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós, 1991.
NICHOLS, Bill. A voz do documentário. In: RAMOS, Fernão (org.). Teoria contemporânea do cinema. São Paulo: SENAC, 2005. v. 2.
NICHOLS, Bill. Blurred Boundaries: questions of meaning in contemporary culture. Bloomington: Indiana University Press, 1994.
NICHOLS, Bill. Speaking Truths with Film: Evidence, Ethics, Politics in Documentary. Berkeley: University of California Press, 2016. https://doi.org/10.1525/9780520964587.
RAMOS, Fernão. Mas afinal... O que é mesmo documentário. São Paulo: SENAC, 2008.
RENOV, Michael. Video Confessions. In: RENOV, Michael; SUDERBUR, Erika. Resolutions: Contemporary video practices. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1996. p. 78-101.
SACRAMENTO, Igor. Depois da revolução, a televisão: Cineastas de esquerda no jornalismo televisivo dos anos 1990. São Carlos: Pedro & João Editores, 2011.
SARKAR, Bhasar, WALKER, Janet. (org.). Documentary Testimonies: Global Arquives of Suffering. Nova Iorque e Londres: Routledge, 2010. https://doi.org/10.4324/9780203883419
SCHECHNER, Richard. Performance Studies: An Introduction. Londres: Routledge, 2002.
XAVIER, Ismail. O cinema brasileiro moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.

