Cinema, entertainment and consumption: a love story
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.35.4092Keywords:
Communication, marketing, entertainmentAbstract
In this paper I draw attention to the presence of marketing in cultural productions, from the first movie industry to the contemporary ARG - Alternate Reality Games -, trying to follow changes that occurred along the time. Also I observe also how the complex relation between reality and fiction serves the purpose of selling goods, services and ideas.Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O país dos briquedos. Reflexões sobre história e sobre o jogo. In: Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.
BURROWES, Patrícia. Prontoparaoconsumo. In: CAIAFA, J. e ELHAJJI, M. (orgs): Comunicação e sociabilidade: cenários contemporâneos. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.
______. Viagem ao território da publicidade. In: Comunicação, mídia e consumo. São Paulo, ESPM, v. 2, n. 5, nov. 2005.
CREAMER, Matthew. Bud’s walled beer garden: a review of Bud.tv. In: Advertising Age, 12 fev. 2007.
DELEUZE, Gilles. Post-Scriptum sobre as sociedades de controle. In: Conversções, 1972-1990. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.
EPSTEIN, Edward Jay. Have you ever tried to sell a diamond?. In: The Atlantic monthly. 1982. Disponível em: http://www.theatlantic.com/doc/198202/diamond Acesso em: 4 abr. 2007.
FERREIRA GOMES, Renata C. L. O design da narrativa como simulação imersiva. In: LEMOS, A., BERGER, C. e BARBOSA, M. Livro da XIV Compós, 2005: Narrativas midiáticas contemporâneas. Porto Alegre: Sulina, 2006.
FOUCAULT, Michel. Ceci n’est pas une pipe. Paris: Scholies/Fata Morgana, 1973.
GUATTARI, Felix. Caosmose: um novo paradigma estético.São Paulo: Ed. 34, 1992.
KELLER, Alexandra. Disseminações da modernidade: representação e desejo do consumidor nos primeiros catálogos de venda por correspondência.” In: CHARNEY L.e SCHWARTZ, V. O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.
MACHADO, Arlindo. Apresentação. In: DUBOIS, P. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.
McGONIGAL, J.’This is not a game’: Immersive aesthetics and collective play. Melbourne DAC 2003. Disponível em: http://www.seanstuart.org/beast/mcgonigal/notagame/paper.pdf Acesso em: 14 abr. 2007.
MORIN, Edgar. As estrelas: mito e sedução no cinema. Rio de Janeiro: José Olímpio, 1989.
ROJAS, Peter. A conspiracy of conspiracy gamers. In: Wired, September, 2001. http://www.wired.com/print/culture/lifestyle/news/2001/09/46672 Acesso em: 13 set. 2007.
SODRÉ, Muniz. Antropológica do espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
STUART, Sean. The A.I. Web Game. Disponível em: http://seanstuart.org/beast/intro Acesso em: 17 abr. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.