Photographs and subtitles of the newspaper BRASILdeFATO: discourse and ideology
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.35.4102Keywords:
Discourse analysis, ideology, picture journalismAbstract
The present work seeks to trace the ideology installed in pictures and legends on the agrarian subject published in the newspaper BRASILdeFATO. It is used the theory of the French matrix of the Discourse Analisys, whose presuppositions look at a less naive reading of the discourse in the media, which takes the non verbal discourse as “impartial”, as unanswerable proof of an objective reality that doesn’t depend on the social and ideological formation of the subject-photo journalist.Downloads
References
ARBEX JR., J. Showrnalismo: a notícia como espetáculo. São Paulo: Casa Amarela, .57-62, 2001.
BARTHES, R. La chambre claire. Note sur la photographie. Co-edição “Cahiers duCinema”. Paris: Gallimard-Seuil, 1980.
DUBOIS, P. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus, 1993.
FERREIRA, M. C. L. Nas trilhas do discurso: a propósito de leitura, sentido einterpretação. In: ORLANDI, E. P. (org.). A leitura e os leitores. Campinas: Pontes, p. 201-208, 1998.
JOLY, M. Introdução à análise de imagem. Campinas: Papirus Coleção Ofício de Artee Forma, 1996.
OLIVEIRA, C. J. de. Terra e Jornalismo: o MST nas páginas da imprensa. 2002. Tese (Doutorado em Comunicação e arte) - Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.
PAYER, M. O. Linguagem e sociedade contemporânea - sujeito, mídia, mercado. RuaRevista do Núcleo de Desenvolvimento da Criatividade da Unicamp - Nudecri, n. 11, 2005.
ORLANDI, E. P. Análise do Discurso. In: ORLANDI, E. P. (org.). Discurso e Textualidade. Campinas: Pontes, 2006.
_____. O sentido dominante: a literalidade como produto da história. In: A linguagem eseu funcionamento: as formas do discurso. Campinas: Pontes, 1996.
PÊCHEUX, M. Papel da memória. Campinas: Pontes, 1999.
_____. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Editora da UNICAMP, 1997.
ROMÃO, L. M. S. Mais de perto, mil faces secretas sob a face neutra: consideraçõessobre a heterogeneidade no discurso jornalístico. Revista Signótica, Programa de Pós-Graduação em Letras e Lingüística - Faculdade de Letras, UFGO, v. 17, n. 2, p. 233-250, 2005.
_____. No (abril) vermelho: sentidos de resistência e silenciamento. Revista Graphos,Revista de Pós-Graduação em Letras, UFPB, v. 6, n. 2, p. 9-16, 2004.
ROMÃO, L. M. S. e SILVA, J. R. B. O discurso inscrito nas legendas do JornalBRASILdeFATO. In: ROMÃO, L. M. S. E GASPAR, N. Discurso e texto: amultiplicidade de sentidos na Ciência da Informação. EDUSFCar, 2007, no prelo.
SOARES, A. S. F. A Homossexualidade e a AIDS no Imaginário de Revistas Semanais (1985-1990). 2006. Tese (Doutorado em Comunicação) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2006.
SOUZA, T. C. C. A análise do não verbal e os usos da imagem nos meios de comunicação. Revista Ciberlegenda, n.6, 2001. Disponível em: www.uff.br /mestcii/tania3 Acesso em: 6 jun. 2007.
ZANCHETTA J. R., J. Imprensa escrita e telejornal. São Paulo: UNESP, p. 134, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.