Windows, cameras, and personas
autofiction as a reflexive act of insurgency in Jafar Panahi’s prison cinema
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2023.1.41289Keywords:
Autobiografia, Autoficção, Reflexividade, Jafar Panahi, Isto não é um filmeAbstract
Since being sentenced to house arrest by the Iranian government, filmmaker Jafar Panahi has been making films that blur the lines between documentary and fiction by playing versions of himself. Based on the aesthetic
limitations imposed by a condition of censorship and denial of the filmmaking, this article analyzes scenes and elements from the films This is not a film (2011) and Closed Curtain (2013). In these films, he places his own subjectivity in a play that combines the reflexivity of the “new Iranian cinema” (MELEIRO, 2008; SADR, 2006; TAPPER, 2006) with an act of political insurgency against his repressors. In
this article, we analyze how the autobiographical (LEJEUNE, 2014; LANE, 2002), autofictional (DOUBROVSKY, 1977; COLONNA, 2004) and reflective (GIDDENS, 2002; RUBY, 1996) dimensions are imprinted in different ways in these films. In them, autofiction is understood as a place that tensions reality and fiction, person and character, denials and affirmations around the films and the director.
Downloads
References
BAUMEISTER, Roy. Identity. Cultural Change and the Struggle for Self. Nova York, Oxford University Press, 1986.
BERGALA, Alain. Si “je” m’était conté. In: BERGALA, Alain (org.). Je est un film. Editora Acor, París, 1998. p. 5-10.
CALLIGARIS, Contardo. Verdades de autobiografias e diários íntimos. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, p. 43-58, jul. 1998.
CHANAN, Michael. The Role of History in the Individual: Working Notes for a Film. In: LEBOW, Alisa (org.). The Cinema of Me: The Self and Subjetivity in First Person Documentary. New York: Columbia University Press, 2012. p. 15-32.
COLONNA, Vincent. Autofiction & autres mythomanies littéraires. Paris: Éditions Tristram, 2004.
DOUBROVSKY, Serge. Fils: roman. Paris: Éditions Galilée, 1977.
FIGUEIREDO, Eurídice. Mulheres ao espelho: autobiografia, ficção e autoficção. Rio de Janeiro: EdUERJ/FAPERJ, 2014.
FOUCAULT, Michel. O corpo utópico; As heterotopias. São Paulo: n-1 Edições, 2013.
GIDDENS, Anthony. Modernidade e Identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: Cartografias do desejo. 4. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1996.
KLINGER, Diana. Escritas de si, escritas do outro: o retorno do autor e a virada etnográfica. Rio de Janeiro: Letras, 2012.
LANE, Jim. Autobiographical Documentary in America. Madison: University of Wisconsin Press, 2002.
LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. 2. ed. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2014.
MALUF, Sônia. Antropologia, narrativas e busca de sentido. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 5, n. 12, p. 69-82, dez. 1999.
MELEIRO, Alessandra. O novo cinema iraniano. In: BAPTISTA, Mauro; MASCARELLO, Fernando (org.) Cinema mundial contemporâneo. Campinas, SP: Papirus, 2008. p. 337-352.
NICHOLS, Bill. Introdução ao Documentário. Campinas: Papirus, 2005.
ROLLET, Patrice; BERGALA, Alain; BRENEZ, Nicole; LEJEUNE, Philippe. Le chemin (filmé) de la vie - Table Ronde. In: BERGALA, Alain (org.).Je est un film. Editora Acor, París, 1998. p. 11-32.
ROLNIK, Suely. Esferas da Insurreição: Notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.
RUBY, Jay. Visual Anthropology. In: LEVINSON, David; EMBER, Melvin (org.). Encyclopedia of Cultural Anthropology. New York: Henry Holt and Company. 1996. v. 4, p. 1345-1351. Disponível em: https://astro.temple.edu/~ruby/ruby/cultanthro.html. Acesso em: 23 mar. 2019.
SADR, Hamid Reza. Iranian cinema. Londres: I. B. Tauris, 2006.
SCAMPARINI, Julia. O narrador autoficcional na literatura e no cinema. Scripta Uniandrade, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 216-229, 2018.
SENNETT, Richard. O Declínio do Homem Público: as tiranias da intimidade. São Paulo: ComPanhia das Letras, 1999.
SHERMAN, Sharon. Documenting Ourselves: film, video, and culture. Lexington: The University Press of Kentucky, 1998.
STELZER, Andréa. Autoficção e intermidialidade na cena contemporânea. Urdimento, [S. l.], v. 1, n. 26, p. 276-286, jul. 2016.
TAPPER, Richard (org.). The new iranian cinema. New York: I. B. Tauris, 2006.
TAYLOR, Charles. As fontes do self: A construção da identidade moderna. São Paulo: Edições Loyola, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.