The sertanejo body is also language
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2023.1.41925Keywords:
sertanejo universitário, performativity, sofrênciaAbstract
Analyzes of the articulations between the language and the performances of Sertanejo Universitário are developed in the article. From the method of “escuta conexa” (JANOTTI JR.; QUEIROZ, 2021), themes and practices, such as celebration, alcohol consumption and suffering, mediate possible corporeity’s, reverberated in the songs and mimicked by singers and fans of the music genre. For this, the ten most played songs on the Spotify platform in Brazil 2019 (period before the COVID-19 pandemic) are taken as a case, in addition to video clips of the aforementioned songs on Youtube, considering how such productions reveal valuations elements and practices mediated by the musical genre.
Downloads
References
ALONSO, Gustavo. Cowboys do asfalto. Música sertaneja e modernização brasileira. 2011. Tese (Doutorado em História) – Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2011.
ANTUNES, Edvan. De Caipira a Universitário. São Paulo: Matrix, 2012.
BUTLER, Judith. Excitable speech: a politics of the performative. Nova York: Routledge, 1997.
BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo. Crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
BRASILIENSE, Danielle; SEIXAS, Leonardo. Sofrência em tempos de felicidade: música sertaneja e os signos da contemporaneidade. Comunicação & Inovação, [S. l.], v. 21, n. 45, p. 25-46, 2020. DOI: https://doi.org/10.13037/ci.vol21n45.6135
FOSTER, Susan Leigh. Choreographies of Gender.
Chicago Journals, Signs, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 1-33, 1998. DOI: https://doi.org/10.1086/495316
FRITH, S. Music and identity. In: HALL, S.; GAY, P. du. (ed.). Questions of cultural identity. London: Sage Publications, 1996. p. 108-127. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446221907.n7
HENNION, Antoine. Pragmática do gosto. Tradução de Frederico Barros. Desigualdades & Diversidade, Rio de Janeiro, n. 8, p. 253-277, jan./jul., 2011.
JANOTTI JR., Jeder; QUEIROZ, Tobias Arruda. Deixa a Gira Girar: as lives de Teresa Cristina em tempos de excuta conexa. Galáxia, São Paulo, v. 46, n. 46, p. 1-17, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-2553202150973
LILTI, Antoine. A Invenção da Celebridade (1750-1850). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
VILA, Pablo. Práticas Musicais e Identificações Sociais. Significação – Revista de Cultura Audiovisual, São Paulo, n. 38, p. 247-277, 2012. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2012.71197
VILA, Pablo. Music and Youth Culture in Latin America. New York, NY: Oxford University Press, 2014. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199986279.001.0001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.