Communication Technologies, entertainment and cognitive skills in cyberculture
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.37.4797Keywords:
Cyberculture, cognitive competencies, entertainmentAbstract
The entertainment industry has been revolutionized by the digital midia. We are concerned with these changes because the current entertainment production seems to demand not only mental activities, but also the use of the body and of cognitive forms, irreducible to the content ordinarily used to judge traditional mass culture. How these abilities demand capacitating in many areas, we decided to call them cognitive competencies. The current article aims to investigate which cognitive competencies would be required and stimulated in the communication practices applied by the user to enjoy contemporary entertainment production. A preliminary investigation stimulate us to supose that these practices would be the following: sensorial, logical, creative, social and cybertextual.Downloads
References
AARSETH, E. Cybertext: perspectives on ergodic literature. Baltimore/London: The John Hopkins University Press, 1997.
ADORNO, T; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985.
ANDERSON, C. The long tail. 2001. Disponível em: http://www.wired.com/wired/archive/12.10/tail.html Acesso em: 15 nov. 2007.
BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política: ensaios sobre a literatura e a história da cultura. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BOLTER, J. D., GRUSIN, R. Remediation: understanding new media. Cambridge, Massachussets, 1998.
CLARK, A. Being there: putting brain, body and world together again. Londo: Bradford Book, 2001.
CLARK, A. Mindware: an introduction to the philosophy of cognitive science. New York/Oxford: Oxford University Press, 2001.
CRARY, J. Suspensions of perception: Attention, spectacle and modern culture. The MIT Press: October Books, 2001.
CRARY, J. Techniques of the observer: On vision and Modernity of the 19th century. October Books, 1992.
DENNETT, D. Kinds of minds. New York: Basic Books, 1996.
ECO, U. A Inovação no seriado. In: Sobre os espelhos e outros ensaios. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989.
FELINTO, E. Materialidades da comunicação: por um novo lugar da matéria na teoria da comunicação. Revista Eletrônica Ciberlegenda, n. 5, 2001.
GABLER, N. Vida, o filme. Como o entretenimento conquistou a realidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
GAUNTLETT, D. (org). Web.studies: Rewriting media studies for the digital age. London: Arnold, 2000.
JOHNSON, S. Surpreendente: a televisão e o videogame nos tornam mais inteligentes. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005.
KOLLOCK, P. SMITH, M. (eds). Communities in cyberspace. London: Routledge, 1999.
LAKOFF, G. JOHNSON, M. Philosophy in the flesh. Nova York: Basic Books, 1999.
MANOVICH, L. Remixing and remixability. 2005. Disponível em: http://www.manovich.net/DOCS/Remix_modular.doc Acesso em: 27 out. 2007.
O'REILLY, T. What is web 2.0. 2005. Disponível em: http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html Acesso em: 5 out. 2007.
RÉGIS, F. Da cultura de massa à cultura ciber: a complexificação da mídia e do entretenimento popular. In: INTERCOM, 2007, Santos. Anais do VII Encontro dos Núcleos de Pesquisa em Comunicação - NP Tecnologias da Informação e da Comunicação. Santos, 2007.
RÉGIS, F. Tecnologias de comunicação e novas habilidades cognitivas na cibercultura. Projeto de Pesquisa aprovado pelo Programa Prociência. Rio de Janeiro: Faperj/Uerj, 2008.
SÁ, S. P de. Por uma genealogia da noção de materialidade da comunicação. In: INTERCOM, 2004, Porto Alegre. Anais do XXVII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, NP Tecnologias da informação e da comunicação, Porto Alegre, 2004.
______. Quem media a cultura do shuffle? Cibercultura, mídias e cenas musicais. Porto Alegre: Revista Famecos/PUCRS, n. 15, jul. 2006.
SANTAELLA, L. Cultura e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Editora Paulus, 2003.
SIMMEL, G. A metrópole e a vida mental. In: VELHO, G. (Org.). O fenômeno urbano. Rio de Janeiro: Ed. Guanabara, 1987.
VARELA, F. Conhecer: as ciências cognitivas, tendências e perspectivas. Lisboa: Instituto Piaget, s/d.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.