The visual rhetoric of postmodernity
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.37.4807Keywords:
Visual rhetoric, advertising, postmodernityAbstract
This text complements another paper, published in the Proceedings of the II International Congress on Information Design, in 2005, when I then presented a possible classification of contemporary, postmodern images according to 10 most likely categories. At the same time, we emphasized the wide opportunity for innovation allowed by such a survey of postmodern characteristics. We showed visual examples for all ten categories as we have found them in the German magazine Lürzer's Archive for the period of six editions, from the second half of 2005 till the end of the first half of 2006.Downloads
References
ARISTÓTELES. Arte Retórica e Arte Poética. São Paulo: Difel, 1959.
BARRETO, Roberto Menna. Criatividade em Propaganda. 10. ed. São Paulo: Summus Editorial, 1982.
BARTHES, Roland; O Óbvio e o Obtuso. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
BARTHES, Roland; COHEN, Jean. Pesquisas de Retórica. Rio de Janeiro: Vozes, 1975.
CAUDURO, F. V. & RAHDE, Maria Beatriz Furtado. Algumas características das imagens contemporâneas. Revista Fronteiras Estudos Midiáticos, v. 7, p. 195-205, 2005.
CAUDURO, Flávio Vinicius. Uma nova visualidade: as imagens da pós-modernidade. In: II CONGRESSO INTERNACIONAL DE DESIGN DA INFORMAÇÃO, Santo Amaro, São Paulo: SBDi & Universidade Federal
do Paraná, 2005.
CAUDURO, F. V. Graphic design: from monotony to entropy. In: Selected Readings of the Information Design International Conference 2003. Recife : Sociedade Brasileira de Design da Informação, p. 28-35, 2005.
CAUDURO, F. V.& RAHDE, Maria Beatriz Furtado. Algumas características das imagens contemporâneas In: XIV Encontro Anual do COMPÓS, 2005, Niterói. Anais do XIV Encontro Anual COMPÓS. Niterói, Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense, v. 1. p. 1-11, 2005.
COELHO Neto, José Teixeira. Moderno e Pós-moderno. Porto Alegre: L&PM, 1990.
CITELLI, Adilson. Linguagem e Persuasão. 15 ed. São Paulo: Ática, 1997.
FARIAS, Priscila. Tipografia digital: o impacto das novas tecnologias. Rio de Janeiro: 2AB, 1998.
GRUSZYNSKI, Ana Cláudia. Design gráfico: do invisível ao ilegível. Rio de Janeiro: 2AB, 2000.
HEIMANN, Jim. 50's All-American Ads. Köln: Taschen, 2001.
HELLER, Steven; MEGGS, Philip B.. Texts on type: critical writings on typography. Nova Iorque: Allworth Press, 2001.
LOVEJOY, Margot. Postmodern currents: art and artists in the age of electronic media. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 1997.
MEGGS, Philip B.. A history of graphic design. 3ed. Nova Iorque: John Wiley & Sons, Inc., 1998.
NIETZSCHE, Friedrich Wilheim. Da Retórica. 2 ed. Lisboa: Vega, 1999.
POYNOR, Rick. No More Rules. New Haven: Yale University Press, 2003.
RAHDE, Maria Beatriz Furtado. Imagem: estética moderna e pós-moderna. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000.
VESTERGAARD, Torben; SCHRODER, Kim. A Linguagem da Propaganda. 3 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.