The media, the sacred and the impostures of the image: semiotic implications of cartoons of Mohammed
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.37.4808Keywords:
Mohammed, cartoon, imageAbstract
This article intends to analyze the semiotic implications of Mohamed’s cartoons in a Danish newspaper in September of 2005. Besides describing the impacts of the publication, which reached the year 2006, this paper considers the political and religious dimensions of the images, highlighting language features of the cartoons. The images are studied through the theoretical frame of the Tartu-Moscow semiotic school, among other perspectives, relating them to the iconoclast position of the Protestants in the western culture. Thus, the cartoons are taken as symbolic elements that signalize cultural tensions between East and West.Downloads
References
A Bíblia Sagrada: nova tradução na linguagem de hoje. São Paulo: Sociedade Bíblica do Brasil, 1998.
BAITELLO JR., Norval. O animal que parou os relógios. São Paulo: Annablume, 1997.
BARONAS, Roberto Leiser. Caricaturas e charges sobre Maomé: derrisão, memória e resistência(s). Disponível em: http://www3.unisul.br/paginas/ensino/pos/linguagem/gt_andis/011;htm Acesso em: 19 maio 2007.
BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulação. Lisboa: Relógio D'água, 1991.
BELTING, Hans. Likeness and presence: a history of the image before the era of art. Chicago: The University of Chicago Press, 1994.
BESANÇON, Alain. The forbidden image: an intellectual history of iconoclasm. Chicago: The University of Chicago Press, 2000.
CARVALHO, Lejeune Mato Grosso de. A polêmica das charges contra Maomé. Disponível em: http://www.vermelho.org.br/diario/2006/0223/lejeune_0223.html Acesso em: 19 maio 2007.
DIAZ, Ricardo. Charges da discórdia: a liberdade de expressão tropeçando na ética. 2006. Disponível em: http://www.duplipensar.net/dossies/crise-dascharges-de-maome/charges-da-discordia-liberdadede-expressao-tropecando-na-etica.html Acesso em 19 maio 2007.
ECO, Umberto. Los marcos de la 'libertad' cómica. In: ECO, Umberto; et.al. Carnaval! México: Fondo de Cultura Económica, 1989, p. 9-20.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.
MACHADO, Irene. Escola de semiótica: a experiência de Tartu-Moscou para o estudo da cultura. Cotia: Ateliê Editorial, 2003.
MAESTRI, Mário; MATOS, Marconi de. Charges de Maomé: há algo de muito podre no reino da Dinamarca. Fevereiro de 2006. Disponível em: http://www.consciencia.net/2006/0219-maestri1.html Acesso em: 19/ maio 2007.
MIANI, Rozinaldo Antonio. As transformações no mundo do trabalho na década de 1990: o olhar atento da charge na imprensa do Sindicato dos Metalúrgicos do ABC paulista. Assis, SP: Unesp/Campus Assis, 2005. Tese (Doutorado em História) - Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Universidade Estadual Paulista, Assis, 2005.
______. A utilização da charge na imprensa sindical na década de 80 e sua influência política e ideológica. São Paulo: ECA/USP, 2000. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.
SAXL, Fritz. La vida de las imágenes. Madrid: Alianza Editorial, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.