Centennial of Belo Horizonte: communication in the construction of the city experience
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.1998.8.5467Keywords:
Communication, cities, urbanismsAbstract
Belo Horizonte, founded on December 12, 1897, was a city created by decree and designed by a construction commission to be the new capital of the state. Its construction within a context of transformation, marked by the Proclamation of the Republic and the attempt to modernize the Brazilian economy and society, was linked to the feeling and the crisis of Minas identity.Downloads
References
BARTHES, Roland. O efeito de real. In: O rumor da língua. Trad. Mário Laranjeira. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BOSI, Alfredo. O tempo e os ventos. In: NOVAES, Adauto (org). Tempo e História. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
CABRAL, Plínio. Propaganda técnica da comunicação industrial e comercial. São Paulo: Atlas, 1990.
CASTRO, M. C., VAZ, P. B. et al. Folha do tempo, imprensa e cotidiano em Belo Horizonte 1895-1926. Belo Horizonte: UFMG, AMI, PBH, 1997.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
DEBRAY, Régis. Curso de Midiologia Geral. Petrópolis: Vozes, 1993.
DUTRA, Eliane de F. (Org). BH: Horizontes históricos. Belo Horizonte: C/Arte, 1996.
HOPKINS, Claude. A ciência da propaganda. São Paulo: Cultrix, 1996.
LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos. Trad. Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1994.
MARCUS-STEIFF, J., THERME, J. P. et al. Os mitos da publicidade. Petrópolis: Vozes, 1974.
MOUILLAUD, Maurice. Et al. O Jornal: da forma ao sentido. Trad. Sérgio Grossi Porto. Brasília: Paralelo 15, 1997.
OGILVY, David. A publicidade segundo Ogiloy. São Paulo: Prêmio Editorial, 1985.
PETIT, Francesc. Propaganda ilimitada. São Paulo: Ed. Siciliano, 1992.
QUÊRÊ, Louis. D´um modêle épistémologique de la communication à um modêle praxéologique. In: Reseaux. No 46/47, Paris, CNET/Tekhe, março/junho 1991.
RAMOS, Ricardo. Contato imediato com propaganda. São Paulo: Global, 1987.
RIBEIRO, J., ALDRIGH, V. et at. Tudo que você queria saber sobre propaganda e ninguém teve paciência para explicar. São Paulo: Atlas, 1985.
RODRIGUES, Adriano Duarte. Legitimidade e comunicação. In: Revista de Comunicação e Linguagens, No 15/16, Lisoboa: Edições Cosmos, 1992.
SAMPAIO, Rafael. Propaganda de A a Z: como usar a propaganda para construir marcas de sucesso. Rio de Janeiro: Ed. Campus, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.