Semiotics of communication: from semiosis of nature to culture
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2010.2.7546Keywords:
Semiosis, ontologic diagram, modellizationAbstract
The paradigmatic crisis that communication is going through requires an ontological review that includes the debate about the conditions of possibility of the communicational phenomenon. In this article we argue that semiosis offers a conceptual framework that allows for the study of communication as qualitative action. Semiosis or the action of the sign is defined as a fundamental process that, based on perception, structures dynamic ontological diagrams that model the world of species, creating cognition and culture. The purpose of semiotics of communication is to understand how modeling systems evolve ontologically and philogenically, producing, in case of human culture, means of communication more and more varied and technologically advanced.Downloads
References
BUNGE, Mario. Dicionário de filosofia. São Paulo: Perspectiva, 2006.
DARWIN, Charles. A origem das espécies. Rio de Janeiro: Ediouro, 2004.
FRIEDEN, Bernard Roy; ROMANINI, Vinícius Eluding the demon - how extreme physical information applies to semiosis and communication. Cognitio-Estudos, São Paulo, v. 5, p. 52-63, 2008.
HAUSER, Marc D. The Evolution of Communication. Cambridge: The MIT Press, 1997.
HOUSER, N. e outros (Eds.). Bloomington: Indiana Univ. Press, 1992 e 1998.
LOTMAN, Yuri. A estrutura do texto artístico. Lisboa: Estampa, 1978.
_____. The Universe of the Mind. A Semiotic Theory of Culture. Bloomington: Indiana University Press, 1990.
KULL, Kalevi. Semiotic ecology: different natures in the semiospheres. Sign Systems Studies, vol. 26. Tartu: University of Tartu Press, 1998.
MACHADO, Irene. Circuitos dialógicos: para além da transmissão de mensagens. In: Semiótica da cultura e semiosfera. São Paulo: Fapesp/Annablume, 2007a.
_____. Em contexto, fora de contexto. Experiências sistêmicas nos estudos da comunicação como mente da cultura. In: XVI Compós, 2007, Curitiba. Anais do XVI Encontro da Compós. Curitiba: UTP, 2007b.
_____. Transmissão vs. autogeração: revendo modelos e problematizando teorias no estudo da comunicação. In: FERREIRA, Jairo (Org). Cenários, teorias e epistemologias da comunicação. Rio de Janeiro: E-papers, 2007c.
MATURANA, Humberto. Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001.
MERRELL, Floyd & ANDERSON, Myrdene. Mundos variáveis, modelizações semióticas. Face, São Paulo, v.3, n.1, 1990.
PEIRCE, Charles Sanders. Collected Papers. Vol. I a VIII. Ed. Eletrônica. Charlotterville e Cambridege: Intelex Co. & Harvard Univ. Press, 1992.
RUELLE, David. Acaso e caos. São Paulo: UNESP, 1993.
SEBEOK, Thomas. Comunicação. In: RECTOR, Mônica & NEIVA, Eduardo (Orgs.) Comunicação na era pós-moderna. Petrópolis: Vozes, 1996.
ULANOWICZ, Robert E. Ecology, the Subversive Science? Episteme, Porto Alegre, n. 11, p. 137-152, 2000.
VERNADSKY, Wladimir. La Biosphère. Paris: Diderot, 1997.
VIEIRA, Jorge de Albuquerque. Antologia. Formas de conhecimento: arte e ciência, uma visão a partir da complexidade. Fortaleza: Expressão, 2008.
WHEELER, John Archibald. At Home in the Universe. Woodbury: American Institute of Physics, 2003.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.