Connective images of culture
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2010.3.8186Keywords:
Audiovisual culture, connective images, audiovisualitiesAbstract
Audiovisual goes beyond the formal limits of the media when it comes to the Internet and the mobile devices: swift and mutant, it escapes the usual normalization and control. They are images and narratives that are largely still based on the ones we used to be accustomed to. But they have already caused irritation to the system as they have inflated the market with their abundance and because they overlook the private authorial ethics and do not subject to the bourgeois law. What is this? What is the imagetic nature of such audiovisual and culture? This is what we will try to propose in this paper (with still many limitations, we admit) having intuition as method and deconstruction as principle.Downloads
References
BAITELLO JÚNIOR, Norval. A era da iconofagia. São Paulo: Hacker, 2005.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BELLOUR, Raymond. A dupla hélice. In: PARENTE, André (Org.). Imagem-máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1986.
______. Passagens. Belo Horizonte: UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado da São Paulo, 2006.
BERGSON, Henri. Matéria e memória. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
______. Duração e simultaneidade. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 1996.
DELEUZE, Gilles. A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1985.
______. Bergsonismo. São Paulo: Editora 34, 2004.
DERRIDA, Jacques. Ecografias de la televisión. Entrevistas filmadas a Bernard Stiegler. Buenos Aires: Eudeba, 1998.
DOMINGUES, Diana. Realidade virtual e a imersão em caves. Conexão – comunicação e cultura: ciberespaço, comunicação e criação. Caxias do Sul: Educs, v. 3, n. 6, 2005.
FLUSSER, Vilém. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
GOETHE, Johann Wolfgang von. As afinidades eletivas. São Paulo: Nova Alexandria, 1992.
HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Disponível em: http://houaiss.uol.com.br Acesso em: 10 jan. 2010.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
STIEGLER, Bernard. La imagen discreta. In: DERRIDA, Jacques. Ecografias de la televisión. Entrevistas filmadas a Bernard Stiegler. Buenos Aires: Eudeba, 1998.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.