Between modernity and postmodernity: speech and teaching
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.3.18148Keywords:
Teaching-learning languages. Writing of the self. Postmodernity. Subjectivity.Abstract
This article aims, especially, at discussing language teaching today in the context of the so-called post-modernity. The discussion is based on two films and on the book Le maître ignorant, by Jacques Rancière. At first, the text discusses briefly the current context of postmodernity, to then discuss education in general and teaching languages in particular. Rancière reflects about the teacher who ignores what the students know, although he believes in their capacities. The teacher’s attitudes are distinguished from the “master who transmits knowledge”, whose teaching is guided by rationality and is teacher-centered. The ignorant teacher does not indicate a lack of knowledge in the area in which he operates. He wants the students to take their own positions to what concerns knowledge. The teacher turns into a “subject supposed to know”, not as one who knows everything, but as one that makes room for the desire of the students, for their interests. He motivates students to search for knowledge, which is probably different from the teacher’s. Wouldn’t this way of relating to knowledge the “real” learning, the one which passes through the body and makes the body? Such a perspective would let the subject make what comes from the other his own, an expression of his singularity. In this sense, it may not be possible to teach a language, but it is always possible to create conditions for learning to occur, based on the writing of the self.Downloads
References
ANDRÉ, Serge. Le transfert de Lacan. Bruxelles: Le Bord de l’Eau, 2014.
BAUMAN, Zigmunt [1998]. Globalização: as consequências humanas. Trad. de Marcus Penchel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.
BAUMAN, Zigmunt. Modernidade líquida. Trad. de Plínio Detzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BAUMAN, Zigmunt [2004]. Identidade. Trad. de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
BIRMAN, Joel. Subjetividade, contemporaneidade e educação. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Cultura, linguagem e subjetividade no
ensinar e aprender. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
CHARLES, Sébastien O individualismo paradoxal: introdução ao pensamento de Gilles Lipovetsky. In: LIPOVETSKY, Gilles; CHARLES, Sébastien. Os tempos hipermodernos. Trad. de Mário Vilela. São Paulo: Barcarolla, 2004. p. 13-48.
CORACINI, Maria José. Um fazer persuasivo: o discurso subjetivo da ciência. Campinas: Pontes; São Paulo: EDUC, 1991.
CORACINI, Maria José. O discurso da linguística aplicada e a questão da identidade: entre a modernidade e a pós-modernidade. In:
CORACINI, Maria José; BERTOLDO, Ernesto S. (Org.). O desejo da teoria e a contingência da prática: discursos sobre e na sala de aula. Campinas: Mercado de Letras, 2003. p. 87-115.
CORACINI, Maria José. A escrita de si na internet: histórias ao acaso e o acaso das histórias. In: SCHONS, Carme R.; RÖSING, Tânia M. K. (Org.). Questões de escrita. Passo Fundo: UPF Editora, 2005. p. 42-
CORACINI, Maria José. Entre adquirir e aprender uma língua: subjetividade e polifonia. Bakhtiniana – Revista de Estudos do Discurso, v. 9, n. 2. p. 4-24 (port.); p. 5-27 (Engl.), 2014.
DERRIDA, Jacques [1972]. A farmácia de Platão. Trad. de Rogério da Costa. São Paulo: Illuminuras, 1991.
DERRIDA, Jacques. Le monolinguisme de l’autre. Paris: Galillée, 1996.
DERRIDA, Jacques. [1972]. Posições. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
DERRIDA, Jacques. Papel-máquina. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.
FOUCAULT, Michel. L’ordre du discours. Paris: Gallimard, 1971.
FOUCAULT, Michel. Surveiller et punir. Paris: Gallimard, 1975.
FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Lisboa: Passagens. 1992. p. 129-160.
FOUCAULT, Michel (Coord.). Eu, Pierre Rivière, que degolei minha mãe, minha irmã e meu irmão: um caso de parricídio do século XIX
apresentado por Michel Foucault. Trad. de Denize Lezau de Almeida. Rio de Janeiro: Graal, 1997.
FREUD, Sigmund [1920]. Além do princípio do prazer. In: Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. 2. ed. Rio de Janeiro: Imago, 1987.
FREUD, Sigmund. [1930] O mal-estar na civilização. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1987. v. 18.
HUTCHBY, Ian. Conversation and technology: from telephone to the internet. Cambridge: Polity Press, 2001.
KUPFER, Maria Cristina Machado. Freud e a educação: o mestre do impossível. 2.. ed. São Paulo: Scipione, 1992. (Coleção: Mestres da Educação).
LACAN, Jacques [1966]. O estádio do espelho como formador da função do eu. In: LACAN, Jacques. Escritos. Trad. de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998a.
LACAN, Jacques. [1966]. A instância da letra no inconsciente ou a razão desde Freud. In: LACAN, Jacques. Escritos. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998b. p. 496-533.
LACAN, Jacques. [1969-1970]. Seminário 17: o avesso da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1992.
LACAN, Jacques. [1971]. Seminário 18: de um discurso que não fosse semblante. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.
LACAN, Jacques. [1975-1976]. Seminário 23: o sinthoma. Trad. de Sérgio Laia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
LEVENTHAL, Robert S. Jean François Lyotard, the differend: phrases in dispute. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1991. Disponível em: http://www2.iath.virginia.edu/holocaust/lyotarddiff.html - Acesso em: 17 nov. 2014.
LIPOVETSKY, Gilles. Metamorfoses da cultura liberal. Trad. de Juremir Machado da Silva. Porto Alegre: Sulina, 2004.
LIPOVETSKY, Gilles; SÉBASTIEN, Charles. Os tempos hiper-
modernos. Trad. de Mário Vilela. São Paulo: Barcarolla, 2004.
LYOTARD, Jean-François. La condition postmoderne: rapport sur le savoir. Paris: Minuit, 1979.
MASCIA, Márcia A. Amador. Investigações discursivas na pós-modernidade: uma análise das relações de poder-saber do discurso político educacional de língua estrangeira. São Paulo: Fapesp; Campinas: Mercado de Letras, 2003.
MELMAN, Charles. L’homme sans gravité. Paris: Denoël, 2002.
O ESTADO DE SÃO PAULO, 10 out. 2005.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante. 3. ed. Trad. de Lílian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
USHER, Rubin; EDWARDS, Richard. Postmodernism and education. London; New York: Routledge, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DERECHOS DE AUTOR
La sumisión de originales para la Educação implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a
Educação como el medio de la publicación original.
CREATIVE COMMONS LICENSE
Debido a que es una revista de acceso abierto, permite el libre uso de artículos en aplicaciones científicas y educativas, siempre y cuando la fuente. De acuerdo con la Licencia Creative Commons CC-BY 4.0, adoptada por la
Educação el usuario debe respetar los requisitos abajo.
Usted tiene el derecho de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
Adaptar - remezcla, transformar y crear a partir del material para cualquier propósito, incluso con fines comerciales.
Sin embargo, sólo de acuerdo con los siguientes términos:
Asignación - Usted debe dar el crédito apropiado, proveer un enlace a la licencia e indicar si los cambios se han hecho. Debe hacerlo en condiciones razonables, pero de ninguna manera que sugiera que
Educação usted o su uso es compatible.
No hay restricciones adicionales - No se pueden aplicar términos legales o naturaleza tecnológica de las medidas que restringen legalmente hacer algo distinto de los permisos de licencia.
Avisos:
Usted no tiene que cumplir con los términos de licencia con respecto a los elementos materiales que son de dominio público o cuyo uso está permitido por una excepción o limitación que se aplica.
Garantías no se les da. La licencia no le puede dar todos los permisos necesarios para el uso previsto. Por ejemplo, otros derechos, como derechos de imagen, privacidad o derechos morales, pueden limitar el uso del material.
Para obtener más información acerca de la licencia Creative Commons, siga el enlace en la parte inferior de esta página web.