MULTIGRADE CLASSES AND THE CHALLENGES FACED BY TEACHERS IN A RURAL SCHOOL IN THE MUNICIPALITY OF PORTO-VELHO-RO.
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2024.1.46340Keywords:
Rural school, Multi-grade classes, Teaching challengesAbstract
The aim of this article is to identify the challenges faced by teachers working in multigrade classes in a school in the rural area of Porto Velho-RO. School education and the teaching and learning process in this region are organized in multigrade classes due to the great distances between communities and the low number of students in each grade. The research setting is a rural multi-grade school, located in the municipality of Porto Velho, state of Rondônia, in the northern region of Brazil, specifically on the BR 364 highway, towards Rio Branco-AC. For data collection, five teachers who work in multigrade classes in a rural school in the city of Porto Velho-RO were interviewed, characterizing the research as qualitative, with content analysis as the basis for the process of analysis and substantiation of the interviews. The challenges faced by teachers in multigrade classes include a lack of teaching materials and an educational policy that supports them in terms of ongoing training and the access and permanence of students at school.
Downloads
References
Arroyo, M. G. (2007 maio/ago.). Políticas de Formação de Educadores(as) do Campo. Cadernos Cedes, Campinas, 27(72), 157-176. https://www.scielo.br/j/ccedes/a/jL4tKcDNvCggFcg6sLYJhwG/?format=pdf&lang=pt DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622007000200004
Arroyo, M., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (2011). Por uma educação do campo (5ª ed.). Vozes.
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70.
Brasil. Ministério de Educação e Cultura. (1996). LDB – Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
Brasil. (2006). Lei nº 11.274, de 6 de fevereiro de 2006. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/lei/l11274.htm
Brasil. Conselho Nacional de Educação. (2002). Resolução CNE/CEB nº 01, de 3 de abril de 2002. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13800-rceb001-02-pdf&category_slug=agosto-2013-pdf&Itemid=30192
Brasil. (2008). Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB nº 02, de 28 de abril de 2008. http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/resolucao_2.pdf
Caldart, R. S. (2011). Por uma educação do campo: trajetórias de luta e resistência. Expressão Popular.
César, R. V. M. (2021). Classe multisseriada: uma reflexão sobre a prática pedagógica do professor de uma escola municipal de Tobias Barreto/SE. Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional, 1(12), 1-14. https://eventos.set.edu.br/enfope/article/view/15371/6947
Freire, P. (2014). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (48. ed.). Paz e Terra.
Goldenberg, M. (2015). A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais (14. ed.). Record.
Hage, S. A. M. (2003). Classes multisseriadas: desafios da educação rural no Estado do Pará, Região Amazônica. Geperuaz.
Hage, S. A. M. (2014). Transgressão do paradigma da (multi)seriação como referência para a construção da escola pública do campo. Educação & Sociedade, 35(129), 1.165-1.182. https://www.scielo.br/j/es/a/wRdr8Zb3jCBdnLYD3sFrWCn/?format=pdf DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302014144531
Hage, S. M. (2005). Educação do campo na Amazônia: retratos de realidade das escolas multisseriadas no Pará. Gutemberg.
Jones B. (2019). O papel da comunidade na contratação e retenção de professores rurais. Revista de Pesquisa em Educação Rural, 35(8), 1-12.
Libâneo, J. C. (2012). Educação escolar: políticas, estrutura e organização (10ª ed.). Cortez.
Smith, A. (2018). Motivação e retenção de professores em comunidades rurais. Jornal de Educação Rural, 39(3), 281-297. https://revistas.una.br/reuna/article/view/922/712
Teixeira, R. C., & Lima, S. L. S. (2012 set./dez.). A multissérie frente aos desafios da educação do campo. Entrelaçando: Revista Eletrônica de Culturas e Educação, 2, 149-158. https://pt.scribd.com/document/272277929/A-Multisserie-Frente-Aos-Desafios-Da-Educacao-Do-Campo
Triviños, A. N. S. (2006). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. Atlas.
UNIR. (1999). Resolução nº 293/CONSEPE, de 02 de junho de 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DERECHOS DE AUTOR
La sumisión de originales para la Educação implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a
Educação como el medio de la publicación original.
CREATIVE COMMONS LICENSE
Debido a que es una revista de acceso abierto, permite el libre uso de artículos en aplicaciones científicas y educativas, siempre y cuando la fuente. De acuerdo con la Licencia Creative Commons CC-BY 4.0, adoptada por la
Educação el usuario debe respetar los requisitos abajo.
Usted tiene el derecho de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
Adaptar - remezcla, transformar y crear a partir del material para cualquier propósito, incluso con fines comerciales.
Sin embargo, sólo de acuerdo con los siguientes términos:
Asignación - Usted debe dar el crédito apropiado, proveer un enlace a la licencia e indicar si los cambios se han hecho. Debe hacerlo en condiciones razonables, pero de ninguna manera que sugiera que
Educação usted o su uso es compatible.
No hay restricciones adicionales - No se pueden aplicar términos legales o naturaleza tecnológica de las medidas que restringen legalmente hacer algo distinto de los permisos de licencia.
Avisos:
Usted no tiene que cumplir con los términos de licencia con respecto a los elementos materiales que son de dominio público o cuyo uso está permitido por una excepción o limitación que se aplica.
Garantías no se les da. La licencia no le puede dar todos los permisos necesarios para el uso previsto. Por ejemplo, otros derechos, como derechos de imagen, privacidad o derechos morales, pueden limitar el uso del material.
Para obtener más información acerca de la licencia Creative Commons, siga el enlace en la parte inferior de esta página web.