Estórias e História: memórias de telespectadores sobre novelas de 1970 e 1980
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3710.2015.2.22001Keywords:
telenovelas, história oral, imaginário, 1970, 1980Abstract
Este artigo apresenta um estudo sobre as relações entre memórias, imaginário e telenovelas. Utilizando depoimentos de telespectadores da região do Grande ABC (estado de São Paulo), colhidos por meio da metodologia da História Oral, articula memórias individuais sobre as telenovelas e o contexto sociopolítico das décadas de 1970 e 1980. Como resultado, apresenta a percepção de um gradual despertar dos entrevistados para a complexidade da relação TV-sociedade, e também a ação de uma visão retroativa sobre a qualidade das telenovelas (as novelas atuais precipitando uma visão de que as novelas anteriores eram melhores). Por fim, aponta para a fecundidade desse caminho metodológico: o estudo das memórias como uma ferramenta para a compreensão da influência da telenovela sobre o imaginário social.
References
BUCCI, Eugênio. Ainda sob o signo da Globo. In: ________; KEHL, Maria Rita. Videologias: ensaios sobre televisão. São Paulo: Boitempo, 2004. p.220-240.
CUNHA, Magali do Nascimento. Da imagem à imaginação e ao imaginário: elementos-chave para os estudos em comunicação e cultura. In: BARROS, Laan (Org.). Discursos midiáticos: representações e apropriações culturais. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2011. p. 33-48.
DELGADO, L. A. N. História Oral: memória, tempo, identidades. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
DICIONÁRIO da TV Globo, v. 1: programas de dramaturgia & entretenimento. Projeto Memória das Organizações Globo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
FERNANDES, Julio Cesar. A memória televisiva como produto cultural: um estudo de caso das telenovelas do Canal Viva. Jundiaí: In House, 2014.
LUHMANN, Niklas. A realidade nos meios de comunicação. São Paulo: Paulus, 2005.
MAFFESOLI, Michel. O imaginário é uma realidade. Revista FAMECOS. Porto Alegre: PUC-RS, ed. 15, p. 74-82, ago. 2001. Entrevista concedida a Juremir Machado da Silva.
MEIHY, J. C. S. B. Manual de História Oral. São Paulo: Loylola, 2000.
OLIVEIRA SOBRINHO, J. B. de (José Bonifácio). O livro do Boni. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2011.
SOUZA, José Carlos Aronchi de. Gêneros e formatos na televisão brasileira. São Paulo: Summus Editorial, 2004.
THOMPSON, P. A Voz do passado – História Oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
STARR, L. Oral history. In: DUNAWAY, D. K.; BAUM, W. K. Oral History: an interdisciplinary anthology. Lanham, MD: AltaMira Press, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Sessões do Imaginário

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPYRIGHT
The submission of originals to Imaginario implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Imaginario as the site of original publication.
CREATIVE COMMONS LICENSE
As this journal is open access, the articles are allowed free use in scientific and educational applications, with citation of the source.
According to the type of Creative Commons License (CC-BY 4.0) adopted by Imaginario, the user must respect the requirements below.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
However, only under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests Imaginario endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
For more details on the Creative Commons license, please follow the link in the footer of this website.