Clarity (and obscurity) in Silva Alvarenga´s O Desertor
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2018.1.28146Keywords:
Poetics, XVIIIth Century Poetry, Colonial Writings, Genre Theory, Rhetorics.Abstract
This paper deals with the relation between public and writing in the invention of O desertor of Inácio da Silva Alvarenga (1749-1814), through the imitation of rhetorical models of long duration that compete at the moment of writing of the poem during the patronage of Pombal. Thus, it is proposed that against certain orthodoxy of the art doctrines of a Cândido Lusitano, Alvarenga produces threads of obscurity in his heroiccomic poem which, by its mixed nature, also speaks to a mixed public (the specialized academic environment in which the work was developed, and the broad one, idealized by the Pombaline civilizational project).
Downloads
References
ALVARENGA, Manuel Inácio da Silva. O desertor: poema herói-cômico. Coimbra: Na real oficina da Universidade, 1774.
BOILEAU-DESPRÉAUX, Nicolas. Arte poética. Trad. Célia Berrettini. São Paulo: Perspectiva, 1979.
CARDOSO, Patrícia. Categorias retórico-poéticas e produção de embates n´O desertor, de Manuel Inácio da Silva Alvarenga. Tese (Doutorado em Letras) — Faculdade de Ciências e Letras de Assis, UNESP – Universidade Estadual Paulista, Assis, 2016.
DELEUZE, Gilles. A dobra: Leibniz e o barroco. Trad. Luiz B. Orlandi. Campinas: Papirus, 1991.
DERRIDA, Jacques. Gramatologia. Trad. Miriam Chnaiderman e Renato Janine Ribeiro. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2013.
FREIRE, Francisco José (Cândido Lusitano). Arte poética ou Regras da verdadeira poesia em geral, e de todas as suas especies principaes, tratadas com juízo crítico. 2. ed. Lisboa: Na. Offic. Patricial Francisc. Luiz Ameno, 1759.
FURTADO, Joaci. A caligrafia dos afetos: o poema herói-cômico árcade e a sociedade luso americana. Tese (Doutorado em História) — Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
KOSSOVITCH, Leon. Condillac: lúcido e translúcido. Cotia: Ateliê, 2011.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: Estética e política. Trad. Mônica Costa Netto. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2014.
TEIXEIRA, Ivan. Mecenato pombalino e poesia neoclássica: Basílio da Gama e a poética do encômio. São Paulo: Edusp, 1999.
TUNA, Gustavo Henrique. Silva Alvarenga: representante das Luzes na América. Tese (Doutorado em História) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Trad. Jerusa Pires Ferreira et al. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License