The image of the word and the word of the image: the photographic tale of Tércia Montenegro
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.32923Keywords:
Terceira Montenegro. Tale. Photography. Image. Word.Abstract
Throughout nearly twenty years of artistic production, Tércia Montenegro stresses the relationship between word and image in her short stories, essays, children’s books, and a novel. Specifically, from her work, I observe in this article what the author discusses in emphasizing the visual character
of literature, with an emphasis on the relation of the characters to photography. In his four short storybooks and some anthologies, Montenegro develops a kind of photographic writing in which bodies in his desires are presented pictorially without falling into naturalism and without losing the lyrical power. The photographs act thus as characters in the narratives, crossing times and conflicting memory and finitude. Finally, the humans of the tales are also artists of the image and seem to ask: Am I in the knowable or the visible?
Downloads
References
BARTHES, R. A Câmera Clara. 2. ed. Tradução de Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015. pp. 11-51.
CORTÁZAR, J. Valise de cronópio. 2. ed. Tradução de Davi Arrigucci Jr. e João Alexandre Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2013.
DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Ed.34, 1998.
FOUCAULT, M. “As Meninas”. In: As palavras e as coisas: uma antropologia das ciências humanas. Tradução de Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
FREUD, S. As pulsões e seus destinos. Tradução de Pedro Heliodoro Tavares. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
GUIMARÃES, C. “O que ainda podemos esperar da Experiência Estética”. In: GUIMARÃES, C; LEAL, B. S.; MENDONÇA, C.C. (orgs). Comunicação e Experiência Estética. Belo Horizonte: UFMG, 2006.
MANGUEL, A. “O Espectador Comum: a Imagem como Narrativa”. In: Lendo Imagens: uma história de amor e ódio. Tradução de Rubens Figueiredo, Eichmberg Rosaura e Cláudia Straugh. São Paulo: Cia. das Letras, 2001.
MONTENEGRO, Tércia. O vendedor de Judas. Fortaleza: Edições UFC, 1998.
MONTENEGRO, Tércia. Linha férrea. São Paulo: Lemos Editorial, 2001.
MONTENEGRO, Tércia. O resto de teu corpo no aquário. Fortaleza: Secretaria de Cultura, 2005.
MONTENEGRO, Tércia. O tempo em estado sólido. São Paulo: Grua, 2012a.
MONTENEGRO, Tércia. Os espantos. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2012b.
MONTENEGRO, Tércia. Um gesto raro. Jornal de Biblioteca Pública do Paraná, Curitiba, [2015]. Disponível em: http://www.candido.bpp.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=316. Acesso em: 4 jan. 2019.
MONTENEGRO, Tércia. A literatura é uma arte visual. [São Paulo]: Blog da Companhia das Letras, 2015b. Disponível em: http://historico.blogdacompanhia.com.br/2015/04/a-literaturae-
uma-arte-visual/ Acesso em: 4 jan. 2019.
MORIN, E. “O Encanto da Imagem”. In: O Cinema ou o Homem Imaginário. Tradução de Luciano Loprete. Lisboa: É Realizações, 2015.
NANCY, J-L. “The Image – the Distinct”. In: The ground of Image. Tradução de Carlos Eduardo Schmidt Capela. New York: Perspectives of Continenal Philosophy, 2005. Disponível traduzido em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/2176-8552.2016n22p97/34648 Acesso em 04 jan. 2019.
SCHØLLHAMMER, K.E. Ficção brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
SONTAG, Susan. Sobre Fotografia. Tradução de Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License