Between document and fiction: photo-reports in Spain of the 1960s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.34950

Keywords:

Photo-reports. Costumbrismo. City. Spain. 1960s.

Abstract

The main objective of this work is to analyze the resurgence of the costumbrista genre in Spain during the 1960s, when reports of daily scenes and portraits of urban characters started to be accompanied by documentart photographs. In this period, the relationship between the literary text and the photography was widely developed through the publication of a series of booklets, both in Spain and in Latin America. The main corpus of this research is the new book Nuevas escenas matritenses, which brings together photographs by Enrique Palazuelo and texts by Camilo José Cela. In this work, the approximation between word and image either enhaces the storytelling process or generates tension between the two media. In order to carry out this analysis, we resorted to the reflections of Joan Fontcuberta and André Rouillé on the limits and transformative power of photographic realism, as well as to the observations of Christoph Rodiek on the work of Camilo José Cela and Karl Erik Schøllhammer about the relations between word and image.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elisa Maria Amorim Vieira, Universidade Federal de Minas Gerais, Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos Literários, Belo Horizonte, MG

Doutora em Letras Neolatinas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), professora associada IV da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), atuando também no Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários da FALE/UFMG. Foi coordenadora do GT/ Relações
Literárias Interamericanas da ANPOLL (biênio 2016-
2018). Possui vários artigos publicados sobre a memória da Guerra Civil Espanhola na literatura e nas artes e recentemente coorganizou os livros Imagem e Memória (2012), Em torno da imagem e da memória (2016), Modos de Arquivo: literatura, crítica, cultura (2018) e Literatura, outras Artes e Violência nas Américas (2019). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Espanhola, nos estudos das relações que a literatura estabelece com a história e a memória cultural, assim como com outras artes e mídias. Atua principalmente no âmbito
da teoria literária, literatura espanhola e fotografia. Em 2018, desenvolveu pesquisa de pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Literatura, Cultura e Contemporaneidade da PUC-Rio, com o projeto intitulado “Paisagens do cotidiano em textos-imagens dos anos 60".

References

AGUILAR FERNÁNDEZ, Paloma. Políticas de la memoria y memorias de la política. Madrid: Alianza, 2008.

BRIZUELA, Natalia. Depois da fotografia: uma literatura fora de si. Trad. Carlos Nougué. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.

CRARY, Jonathan. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Trad. Verrah Chamma. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015.

ESCOBAR ARONIS, José. “Literatura de “lo que pasa entre nosotros”. La modernidad del costumbrismo”. Alicante: Biblioteca Virtual Cervantes, 2005.

Disponível em: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/literatura-de-lo-que-pasa-entre-nosotros-la-modernidad-del-artculo-de-costumbrismo-0/html/0070efca-82b2-11df-acc7-002185ce6064_2.html. Acesso em 15 fev. 2019.

FERNÁNDEZ, Horacio. Fotolivros latino-americanos. Trad. Gênese Andrade. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

FONTCUBERTA, Joan. “Izas, rabizas y colipoterras: un álbum furtiu”. In: Catalan Review, Vol. XVIII, nº 1-2, 1998. Disponível em: https://www.raco.cat/index.php/CatalanReview/article/view/310019. Acesso em 17 fev. 2019.

FONTCUBERTA, Joan. O beijo de Judas. Fotografia e verdade. Trad. Maria Alzira Brum Lemos, Barcelona: Ed. Gustavo Gili, 2010.

RODIEK, Christoph. Del cuento al relato híbrido: en torno a la narrativa breve de Camilo José Cela. Madrid / Frankfurt: Iberoamericana; Vervuert, 2008.

ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. Trad. Constância Egrejas. São Paulo: Ed. Senac, 2009.

SALAS C., María Esther. “Genealogía de los mexicanos pintados por sí mismos”. Historia Mexicana, Vol. XLVIII, nº 2, Ciudad de México: octubre-diciembre, 1998.

SARLO, Beatriz. La ciudad vista: Mercancias y cultura urbana. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2010.

SCHØLLHAMMER, Karl Erik. Além do visível: o olhar da literatura. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.

SOSNOWSKI, Saúl. «El que vuelve» está en casa: Buenos Aires en Cortázar”. Disponível em: file:///C:/Users/Lenovo/Documents/Congressos/2018/JALLA%202018/Buenos%20Aires%20en%20Cortázar.pdf. Acesso em 13 fev. 2019.

TUSQUETS, Esther. Prólogo: “Casi cincuenta años después”. In: VARGAS LLOSA; MISERACH, Xavier. Los cachorros. Madrid: La Fábrica, 2010.

Obras literárias e artísticas

CARANDELL, Luis; ONTAÑÓN, Francisco, Vivir en Madrid. 4ª edição. Barcelona: Kairón, 1971.

CELA, Camilo José. El gallego y su cuadrilla. Barcelona: Destino, 1981.

CELA, Camilo José; COLOM, Joan. Izas, rabizas y colipoterras. Barcelona: Lumen, 1984.

CELA, Camilo José. Izas, rabizas y colipoterras: Drama con acompañamiento de cachondeo y dolor de corazón. Barcelona: Lumen, 1971.

CELA, Camilo José; MASPONS; UBIÑA. Toreo de salón: farsa con acompañamiento de clamor y murga. Barcelona: Lumen, 1963.

CELA, Camilo José; PALAZUELO, Enrique. Nuevas escenas matritenses. Barcelona: Círculo de Lectores, 1988.

CELA, Camilo José. Viaje a la Alcarria: las botas de siete leguas. 20ª ed. Madrid: Espasa-Calpe, 1989.

CORTÁZAR, Julio; FACIO, Sara; D’AMICO, Alicia. Buenos Aires Buenos Aires. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1968.

GALDÓS, Benito Pérez. Misericordia. Madrid: Cátedra, 1991.

MAGALHÃES, Aloísio; FELDMAN, Eugene. Doorway to Brasilia. Prólogo de John dos Passos. Philadelphia: Falcon Press, 1959.

MATUTE, Ana María; BUESA, Jaime. Libro de juegos para los hijos de los otros. Barcelona: Lumen, 1961.SCHEIER, Peter; KONX, John. Brasília vive. Texto de Rio de Janeiro, Livraria Kosmos Editora, 1960.

Published

2019-12-16

How to Cite

Vieira, E. M. A. (2019). Between document and fiction: photo-reports in Spain of the 1960s. Letrônica, 12(3), e34950. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.34950