Textual awareness
An alternative to develop reading and writing
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.2.38457Keywords:
Textual awareness, Reading, WritingAbstract
This paper is based on a research that turned out to be a Ph D thesis on the relation between reading comprehension, textual awareness and argumentative writing, basing specifically in psycholinguistic assumptions. The aim is to contribute to the improvement of educational practices related to reading and text production, considering the important role that consciousness plays in this process. Firstly, the research aims to verify the correlation among the variables in question. Secondly, it proposes pedagogical strategies that may enhance the reading comprehension and the writing of argumentative texts through textual awareness. For that, performance of seventy-four students from the first, second, and third grades of high school has been evaluated using specific tests. The analysis of correlation between two variables has been done separately, for each school grade, through the calculation of the Pearson linear correlation coefficient (r). The research results confirmed the correlation among the evaluated variables which were established under different indexes. From the data analysis, which offer important clues about the individuals´ behavior, the needs to stimulate early argumentative reasoning in schools have been postulated, based on reflection activities and on self-monitoring.
Downloads
References
ADAM, Jean-Michel. Les textes: types e prototypes. Paris: Mathan, 1992.
BARBETTA, Pedro Alberto. Estatística aplicada às Ciências Sociais. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2003.
CHAVES, Jésura Lopes. Uma conexão entre leitura, escritura e consciência textual. 2012. 157 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Pontifícia Universidade do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
COLOMER, Teresa; CAMPS, Anna. Ensinar a ler, ensinar a compreender. Tradução de Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2002.
GOMBERT, Jean Émile. Metalinguistic development. Harvester: Wheatsheaf, 1992.
JAKOBSON, Roman. Essais de linguistique générale. Paris: Minui, 1963.
JOLIVET, Régis. O sujeito psicológico. In: Consciência. org – Filosofia e Ciências Humanas. 2006. Disponível em: www.consciencia.org/cursodefilosofiajovilet19. Acesso em: 24 nov. 2017.
KATO, Mary Aizava. O aprendizado da leitura. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
KLEIMAN, Ângela. Aspectos cognitivos da leitura. Campinas: Pontes, 1989.
OLSON, David. O mundo no papel: as implicações conceituais e cognitivas da leitura e da escrita. Tradução de Sérgio Bath. São Paulo: Ática, 1997.
PEREIRA, Vera Wannmacher. Compreensão leitora e consciência textual nos anos iniciais. Signo, [S. I.], v. 38, n. 83, p. 29-43, jul./dez. 2013.
POERSCH, José Marcelino. Uma questão terminológica: consciência, metalinguagem metacognição. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 33, n. 4, p. 7-12, dez. 1998.
SANTA-CLARA, Ângela; SPINILLO, Alina Galvão. Pontos de convergência entre o inferir e o argumentar. Psicologia: Teoria e Pesquisa, [S. I.], v. 22, n. 1, p. 87-93, abr. 2006.
SCLIAR, Moacyr. Lidando com a agressão dos jovens. Zero Hora, Porto Alegre, 13 dez. 2008.
SMITH, Frank. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler. Tradução de Daise Batista. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.
SÖHNGEN, Clarice. O procedimento cloze. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 37, n. 2, p. 65-74, jun. 2002.
SPINILLO, Alina Galvão; SIMÕES, Patrícia Uchoa. O desenvolvimento da consciência metatextual em crianças: questões conceituais, metodológicas e resultados de pesquisas. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 16, n. 3, p. 537-546, 2003.
TAYLOR, Wilson. Cloze procedure: a new tool for measuring readability. Journalism Quarterly, [S. I.], v. 30, p. 43-48, 1953.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Letrônica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.