Verbal sociodiscursive representations in comments by Facebook users about identities of the LGBTQIAPN+ community

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2024.1.46086

Keywords:

Language, LGBTQIAPN+ Identity, Facebook, Critical Discourse Analysis.

Abstract

This research aims to discuss the content of socio-discursive representations about the identities of the LGBTQIAPN+ community in comments from Facebook users. To this end, we sought to identify the types of socio-discursive reactions (Gomes, 2022) that are evidenced in the comments, verify how these reactions are structured, as well as reflect on the possible impacts of discursive constructions on the recognition of gender identities and sexual orientations. The research is based on a qualitative approach consisting of a theoretical framework about concepts relating to identities and language, in addition to documentary research, as the research corpus includes content from Facebook: the transcription of a video posted on the Quebrando O Tabu page, a text published on the DOL Online Diary page and user comments on the two posts. The data collected was analyzed from the perspective of Critical Discourse Analysis (CDA) proposed by Fairclough (2019). The results show occurrences of socio-discursive reaction of criticism to the acronym LGBTQIAPN+ and the modification of grammatical norms; of negative appreciation of non-binary trans identities by defining them as confusing and incomprehensible; condemning normative gender deviations; and of counter-discursive engagement by recognizing the specific nuances and needs of the LGBTQIAPN+ community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Wilker Machado Quaresma, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, Pará, Brasil.

Graduated in Letters – Portuguese Language from the Federal University of Pará, Abaetetuba Campus (2018). Master's student in the Postgraduate Program in Cities, Territories and Identities at the Federal University of Pará, Abaetetuba Campus. Researcher at the Discourse and Power Relations Group (DIRE). Scholarship holder from the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes).

Rosângela do Socorro Nogueira de Sousa, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, Pará, Brasil.

PhD in Linguistics from the Federal University of Ceará (2016). Leader of the Discourse and Power Relations Research Group (DIRE). Professor in the Postgraduate Program in Cities, Territories and Identities at the Federal University of Pará, Abaetetuba Campus. Professor of Linguistics at the Faculty of Letters of the Federal University of Pará, Bragança Campus.

References

APPIAH, Kame Anthony. Identidade como problema. In: SALLUM JR., Brasilio; SCHWARCZ, Lilia M.; VIDAL, Diana; CATANI, Afrânio(org.). Identidades. São Paulo: Edusp, 2016.

BAUMAN, Zygmunt. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual.Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade e ambivalência. Tradução de Marcus Penchel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

BITTENCOURT, Renato Nunes. Moralidade líquida, lacração e cultura do cancelamento. Cadernos Zygmunt Bauman, São Luís, v. 11, n. 27, 2021.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995.

BOURDIEU, Pierre. Meditações pascalianas. Tradução de Sergio Miceli. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001. 324 p.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero. Feminismo e subversão de identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

COLLING, Leandro. Como pode a mídia ajudar na luta pelo respeito à diversidade sexual e de gênero? In: PELÚCIO, Larissa; SOUZA, Luís Antônio Francisco de; MAGALHÃES, Bóris Ribeiro de; SABATINE, Tiago Teixeira (org.). Olhares plurais para o cotidiano: gênero, sexualidade e mídia. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2020. p. 109-128.

DIÁRIO ONLINE DOL. O que significam as letras da sigla LGBTQIA+. Facebook, 20 jun. 2022. Disponível em: https://www.facebook.com/103494018683362/posts/pfbid07HQXpjhvjDjRXrZ3bYvZ2w5nL4jS6hNwnW4CBjLHCW1PJ6TTZNtsEeQHPPXeeaGml/?mibextid=Nif5oz. Acesso em: 29 nov. 2022.

FAIRCLOUGH, Norman. Language and power. London: Longman, 1989.

FAIRCLOUGH, Norman. Análise crítica do discurso como raciocínio dialético: crítica, explanação e ação. Tradução de Maycon Silva Aguiar. Policromias, Rio de Janeiro, ano IV, dez. 2019. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/policromias/article/view/29970. Acesso em: 20 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.61358/policromias.2019.v4n2.29970

GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

GOMES, Maria Carmen Aires. Estudo das reações sociodiscursivas verbais em ambientes de interação virtual. In: RESENDE, Viviane de Melo; ARAÚJO, Carolina Lopes; REGIS, Jacqueline Fiuza da S. (org.). Discurso, política e direitos: por uma análise de discurso comprometida. Brasília: Universidade de Brasília, 2022. DOI: https://doi.org/10.26512/9786558461388.c1

LAU, Héliton Diego. A linguagem não-binária na língua portuguesa: possibilidades e reflexões making herstory. Revista X, Curitiba, v. 14, n. 4 , p. 87-106, 2019. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/66071. Acesso em: 20 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.5380/rvx.v14i4.66071

LAU, Héliton Diego. Ouso da linguagem neutra como visibilidade e inclusão para pessoas trans não-binárias na língua portuguesa: a voz “del@s” ou “delxs”? não! a voz “delus”!In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL EM EDUCAÇÃO SEXUAL, 2017. Disponível em: http://www.sies.uem.br/trabalhos/2017/3112.pdf. Acesso em: 20 jan. 2023.

LIMA, Helen T. Não-binariedade: uma saída da colonialidade de poder-saber-ser e de gênero. Revista Seara Filosófica, Pelotas, n. 21, p. 170-184, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/searafilosofica/article/view/20053. Acesso em: 20 jan. 2023.

LOURO, Guacira L. Os Estudos Queer e a Educação no Brasil: articulações, tensões, resistências. Contemporânea, v. 2, n. 2, jul./dez. 2012. Dossiê Saberes Subalternos, p. 363-369.

MAGALHÃES, Izabel; MARTINS, André Ricardo; RESENDE, Viviane de Melo. Análise de discurso crítica: um método de pesquisa qualitativa. Brasília: Universidade de Brasília, 2017. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523013370

QUEBRANDO O TABU. São muitas as formas de ser e expressar a não binariedade. Facebook, 29 nov. 2022. Disponível em: https://www.facebook.com/quebrandootabu/videos/490566799835590. Acesso em: 9 dez. 2022.

RAMALHO, Viviane; RESENDE, Viviane de M. Análise de discurso (para a) crítica. São Paulo: Pontes, 2011.

SILVA, Danuzio Weliton G.; CASTRO, Gustavo Henrique C.; SIQUEIRA, Marcus Vinicius S. Discurso LGBTfóbico no ciberespaço do sertão pernambucano: discriminação e resistência. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 1, p. 403-429, 2020. DOI: 10.19132/1808-5245271.403-429. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/101386. Acesso em: 5 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.19132/1808-5245271.403-429

VIANA, Fabrício. O que significa Yag? O que significa Poc? Usado nas redes sociais? Blog do Fabrício Viana, 19 jun. 2020. Disponível em: https://fabricioviana.com/o-que-significa-yag-o-que-significa-poc-usado-nas-redes-sociais/. Acesso em: 6 fev. 2023.

Published

2024-12-05

How to Cite

Machado Quaresma, J. W., & do Socorro Nogueira de Sousa, R. (2024). Verbal sociodiscursive representations in comments by Facebook users about identities of the LGBTQIAPN+ community. Letrônica, 17(1), e46086. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2024.1.46086

Issue

Section

Dossier: Counterdiscourses of resistance in different contexts of interaction