The museum as a place of transversality
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.17802Keywords:
Science education. Museum. Cross-cutting themes. Education.Abstract
The present work aims to broach the issue of transversality from the guidance of National Curriculum Guidelines (PCN, portuguese acronym) as a possibility for a significant pedagogical practice in a nonformal education space: museums. Taking as a reference the Museum of Science and Technology of Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (MCT-PUCRS) in its exhibition area, the article aims to broach two specific cross-cutting themes, “health” and “environment”, discussing and proposing a (re-)significance of traditional educational practices which fall within the sphere of science education.Downloads
References
BOMFIM, Alexandre Maia do et al. Parâmetros curriculares nacionais: uma revisita aos temas transversais meio ambiente e saúde. Trab. Educ. Saúde, v. 11, n. 1, p. 27-52, 2013.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília: Ministério da Educação, 1998.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Transdisciplinaridade. São Paulo: Palas Athena, 1997.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. São Paulo: Editora 34, 1995. v. 1.
DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 9. ed. São Paulo: Autores Associados, 2011.
FERRARO, José Luís Schifino. Por uma ecologia do currículo: nova percepção, diferente perspectiva. Revista e-Curriculum, v. 12, n. 1,
p. 969-990, 2014.
KROEF, Ada Beatriz Gallicchio. Currículo-nômade: sobrevôos de bruxas e travessias de piratas. 2003. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2003.
NAVAS, Ana Maria. Concepções de popularização da ciência e da tecnologia no discurso político: impactos nos museus de ciências. 2008. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo. São
Paulo, 2008.
INOCÊNCIO, Adalberto Ferdnando. Educação ambiental e educação não formal: um estudo de caso na perspectiva de um museu interdisciplinar. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA E EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, IX. (IX ANPED SUL). 2012. p. 1-13.
OLIVEIRA, Guilherme Cordeiro da Graça de et al. Visitas guiadas ao Museu Nacional: interações e impressões de estudantes da Educação Básica. Ciênc. Educ., v. 20, n. 1, p. 227-242, 2014.
SOARES, Charles Tiago dos Santos; DA SILVA, Ana Maria Marques. Escolha e controle em um ambiente museal: um estudo com professores de Ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 18,
n. 1, p. 177-198, 2013.
VALENTE, Maria Esther et al. Museus, ciência e educação: novos desafios. História, Ciências, Saúde, v. 12, supl., p. 183-203, 2005.
VIEIRA, Valéria et al. Espaços não-formais de ensino e o currículo de ciências. Ciência e Cultura, v. 57, n. 4, p. 21-23, 2005.