Multiple views of students from a degree course about oriented teaching: necessary reflections
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.30397Keywords:
Higher education. Oriented teaching. Teaching formation.Abstract
This paper presents the results of a research about Oriented Teaching developed in an University federal education located in Rio Grande do Sul state. The main goal proposed was to investigate the perceptions of the students from a degree course regarding the oriented teaching. It was opted for a qualitative exploratory descriptive approach. The analysis of the data was made by the Content Analysis technique (BARDIN, 2011), being presented in two categories: 1) Oriented Teaching and teaching strategies and 2) Dimensions of Teaching from the perspective of students. The conclusion is that the Guided Teaching contributed to the appropriation of the knowledge taught during the course, mainly by the presence of three teachers in the room, is that it is still necessary to make adjustments regarding the way Oriented Teaching is proposed for undergraduate students, it is important the enlargement of Oriented Teaching practice because of its potential in the formation of all people involved.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 1 ed. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 28 nov. 2016.
COSENZA, R. M.; GUERRA, L. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. 1 ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.
FRANCO, M. A. S. Entre a lógica da formação e a lógica das práticas: a mediação dos saberes pedagógicos. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 1, p. 109-126, jan./abr. 2008a.
FRANCO, M. A. S. Pedagogia como ciência da educação. 2. ed. rev.ampl. São Paulo: Cortez, 2008b.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da Liberdade. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Os sete saberes necessários à prática educativa. 1. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
OLIVEIRA, C. C.; VASCONCELLOS, M. M. M. A formação pedagógica institucional para a docência na Educação Superior. Revista Interface Botucatu, São Paulo, v. 15, n. 39, p. 1011-1024, out./dez. 2011.
PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Tradução: Cláudia Schilling e Fátima Murad. 1. ed. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
PERRENOUD, P. A formação dos professores no século XXI. In: PERRENOUD, Philippe; THURLER, Monica Gather; MACEDO, Lino de; MACHADO, Nilson Jose; ALESSANDRINI, Cristina Dias (Orgs.). As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. 1. ed. Porto Alegre: Artmed. Trad. Claudia Schilling e Fatima Murad, 2002.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de F. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. H.; LUCIO, P. B. Metodologia da Pesquisa. Trad. Daisy Vaz de Moraes. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. 1. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 4. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
VEIGA, I. P. A. A aventura de formar professores. 2. ed. Campinas, SP: Papitus, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educação Por Escrito

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.