Factors that hinder and promote innovative Practices in Institutional Scholarship Program Introduction to Teaching in Ceará
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.1.31562Keywords:
Practice innovation. Teacher training. Pibid.Abstract
The goal is to analyze factors that promote and hinder innovative practices in teacher training supervisor at the Pibid Program in Ceará. The research is characterized with qualitative approach of exploratory nature, between 2012 to 2016. We count with the participation of 30 teachers, supervisors, through semi-structured interview to collect the data. With the results we found that: innovative practices are diverse and flexible indicating redirection of form of teaching. However, the lack of infrastructure and materials complicates the development of innovative practices; in the match against formation caused by the experience in the Pibid is highlighted as the main element that promotes innovative practices. Therefore, the program is an innovative proposal for teachers supervisors promoting improvements in the school context and in continuing education. We suggest that this program is a permanent policy, maintaining the link between the University and school, promoting the training of teachers.
Downloads
References
ANJOS, A. M. T.; FALCÃO, G. M. B.; RODRIGUES, C. S. D. A docência e o Pibid: concepções de professoras as Educação Básica da região carirense. In: FARIAS, I. M. S.; JARDILINO, J. R. L.; SILVESTRE, M. A. (Orgs.). Aprender a ser professor: aporte de pesquisa sobre o Pibid. Jundiaí: Paco Editora, 2015.
BRASIL. Iniciação à Docência. Diário Oficial da República Federativa do Brasil: Poder Executivo, Brasília/DF, 24 jun. 2010. Disponível em:
<https://www.capes.gov.br/images/stories/download/diversos/DecretoPibid_240610.pdf >.
Acessado em: 20 dez. 2015.
¬BRASIL. Edital nº 007/2014 – Reitoria/ MEC/UECE. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID. Edital de seleção de bolsista de supervisão. Universidade Estadual do Ceará, 2014.
DEMO, P. Formação permanente e tecnologias educacionais. Petrópolis: Vozes, 2006.
FARIAS, I. M. S. Inovação, mudança e cultura docente. Brasília: Líber Livro, 2006.
FERREIRA, A. M. A inovação nas políticas educacionais no Brasil: Universidade e formação de professores. 305f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Um estudo avaliativo do Programa institucional de bolsas de iniciação à docência - Pibid. / GATTI, B. A.; ANDRÉ, M. E. D. A.; GIMENES, N. A. S.; FERRAGUT, L. Pesquisadores. – São Paulo: FCC/SEP, 2014.
MESSINA, G. Mudança e inovação educacional: notas para reflexão. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 225-23, 2001.
MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 23. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2013.
SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In.: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 15. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2014.
THERRIEN, J. Pedagogia: definição de um cargo profissional de conhecimento. In: ALBUQUERQUE, L. B. (Org.). Currículos Contemporâneos: formação, diversidade e identidade em transição. 1. ed. Fortaleza: Editora UFC, v.1, p. 290-304, 2005.
VALENTE, J. A. O computador na sociedade do conhecimento. Campinas, São Paulo: UNICAMP/NIED, 1999.