“Just jokes, but never in the intent of hurting someone”

reflections about recreational racism and its association to bullying

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2024.1.45241

Keywords:

recreational racism, bullying, school, mature adult

Abstract

This study discusses the perverse impacts of racism present in the underestimation of this discriminatory act when it is considered as a simple joke, and in its association to bullying, equating it to this typical intimidation practice in educational settings. To this end, the concept of recreational racism (Moreira, 2019) is used and the fundamental role of the adult in the mediation of racial issues in antiracist education is considered. The data used was collected as a part of a PhD dissertation which investigated the ethnic and racial relations between students who are inserted in a region whose inhabitants are, in majority, white and whose historical roots boast German descent, seen here as Germanic colonialism. The premise of the analysis is founded in studies about whiteness and racism in contemporary Brazilian context. The results indicate an association of racist practices to bullying, contributing for the silencing and tangential treatment of the racist issue in educational contexts, despite the legal enforcement of implementing article 26-A from LDB and of concrete actions cemented on antiracism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Eduardo Ströher, Federal Institute of Education, Science and Technology Rio Grande do Sul (IFRS), Caxias do Sul Campus, RS, Brazil.

Professor at the municipal public school system in Bom Princípio and at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul – IFRS, Caxias do Sul Campus, PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS).

Carla Beatriz Meinerz, Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brazil.

Professor of the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), PhD in Education from the same institution.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: Letramento: Justificando, 2018. (Coleção Feminismos Plurais).

BACKES, Benício. “Foi o espaço que encontrei”: a temática étnico-racial em escolas de educação básica em um contexto de colonialidade germânica. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, 2019.

BENTO, Maria Aparecida Silva. Branqueamento e branquitude no Brasil. In: CARONE, Iray; BENTO, Maria Aparecida Silva. Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 25-57.

BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2003.

BRASIL. Lei n. 13.185, de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Brasília, DF: Presidência da República, 2015.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, DF: MEC/INEP, 2004.

CARA, Daniel. O extremismo de direita entre adolescentes e jovens no Brasil: ataques às escolas e alternativas para a ação governamental. Relatório. Brasília, DF: [s. n.], 2022.

CASTRO, Mary Garcia; Abramovay, Miriam (coord.). Relações raciais na escola: reprodução de desigualdades em nome da igualdade. Brasília, DF: UNESCO/INEP, 2006.

CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2012.

CINTRA, Éllen Daiane; WELLER, Wivian. Jovens negras no Ensino Médio público e privado: leituras interseccionais sobre suas vivências e percepções do racismo. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, p. 1-23, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.76051. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.76051

DIAS, Luiza Franco; RODRIGUES, Luana Molz; MAGEDANZ, Maria Carolina. Bullying ou racismo? In: SILVA, Mozart Linhares da; DIAS, Luiza Franco (org.). 21 Textos para discutir racismo em sala de aula. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. p. 23-28.

FABBRINI, Anna; MELUCCI, Alberto. A idade de ouro. São Leopoldo: UNISINOS, 2004.

FANON, Frantz. Racismo e cultura. Revista Convergência Crítica, Campos dos Goytacazes, n. 13, p. 78-90, 2018. DOI: https://doi.org/10.22409/rcc.v1i13.38512.

FRANKENBERG, Ruth. White women, race matters: the social construction of whiteness. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

JULIO, Ana Luiza dos Santos; STREY, Marlene Neves. A Educação como medida de eliminação do racismo: uma questão de direitos humanos. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 2, n. 1, p. 42-54, 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/porescrito/article/view/7678. Acesso em: 13 set. 2024.

KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

MENDES, Michele. Estudante entregou esponja de aço alegando ser presente do Dia da Mulher. Secretaria de Educação diz que repudia atos de preconceito. Portal Geledés, [s. l.], 14 mar. 2023. Disponível em: www.geledes.org.br/aluno-entrega-esponja-de-aco-como-presente-a-professora-negra-no-df/. Acesso em: 31 out. 2024.

MOREIRA, Adilson. Racismo recreativo. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

MUNANGA, Kabengele. As ambiguidades do racismo à brasileira. In: KON, Noemi Moritz; ADUB, Cristiane Curi; SILVA, Maria Lúcia da. O racismo e o negro no Brasil: questões para a psicanálise. São Paulo: Perspectiva, 2017. p. 33-44.

OLIVEIRA-MENEGOTTO, Lisiane Machado de; PASINI, Audri Inês; LEVANDOWSKI, Gabriel. O bullying escolar no Brasil: uma revisão de artigos científicos. Revista Psicologia: Teoria e Prática, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 203-215, maio/ago. 2013. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1516-36872013000200016&script=sci_abstract. Acesso em: 1º nov. 2024.

PEREIRA, Júnia Sales. Diálogos sobre o exercício da docência: recepção das Leis 10.639/03 e 11.645/08. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 1, p. 147-172, jan./abr. 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/15073. Acesso em: 1º nov. 2024.

RAMOS, Alberto Guerreiro. O problema do negro na sociologia brasileira. Cadernos do Nosso Tempo, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 189-220, jan./jun. 1954. Disponível em: https://archive.org/details/OProblemaDoNegroNaSociiologiaBrasileira. Acesso em: 1º nov. 2024.

RATTS, Alex. Eu sou atlântica: sobre a trajetória de vida de Beatriz Nascimento. São Paulo: Instituto Kuanza/Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2006.

SACCONI, Helen. Polícia investiga ataques racistas com referências a Hitler contra estudante negro de escola particular de Valinhos. G1, Campinas, 1º nov. 2022. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/campinas-regiao/noticia/2022/11/01/policia-investiga-ataques-racistas-com-referencias-a-hitler-contra-estudante-negro-de-escola-particular-de-valinhos.ghtml. Acesso em: 31 out. 2024.

SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, Quilombos: modos e significados. Brasília, DF: UnB/INCTI, 2015.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. Raça, cor e linguagem. In: KON, Noemi Moritz; ADUB, Cristiane Curi; SILVA, Maria Lúcia da. O racismo e o negro no Brasil: questões para a psicanálise. São Paulo: Perspectiva, 2017. p. 91-120.

STEFANI, Franceli. Alunos de colégio particular ofendem nordestinos e pobres em live no TikTok. Universa, Porto Alegre, 5 nov. 2022. Disponível em: www.uol.com.br/universa/noticias/redacao/2022/11/05/alunos-de-colegio-particular-fazem-live-debochando-de-nordestinos-e-pobres.htm?cmpid=copiaecola. Acesso em: 31 out. 2024.

VASCONCELOS, Caê. Professora sofre racismo e alunos acham suástica em escola em SP. UOL, São Paulo, 10 nov. 2022. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/cotidiano/ultimas-noticias/2022/11/10/professora-sofre-racismo-alunos-encontram-suastica-em-escola-publica-de-sp.htm. Acesso em: 31 out. 2024.

Published

2024-12-09

How to Cite

Ströher, C. E., & Meinerz, C. B. (2024). “Just jokes, but never in the intent of hurting someone”: reflections about recreational racism and its association to bullying. Educação Por Escrito, 15(1), e45241. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2024.1.45241

Issue

Section

Relações Etnico-Raciais