The power itself: Journalism self-help and building self-esteem
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.3.10379Keywords:
Self-esteem, journalism self-help, subjectivityAbstract
Due to a series of contingencies, the notion of self-esteem was assimilated from the 1960s,social movements, current therapies, educators, authors and self-help groups, in the 1990s, reached the mainstream media. In this article, I examine the manifestation of the cult of self-esteem within the “self-help journalism” – another massive product in which the exploration of subjectivity becomes project management, aimed at achieving immediate gains in terms of social adaptation and descent professional. From the analysis of the cover story “I, my best friend” (Veja, 07/04/2007), I try to discern the implications of guidelines on how to act – in our inner and social life-to be worthy to enjoy the “power of self-esteem”.Downloads
References
AUBERT, Nicole. Hyperformance et combustion de soi. Études, v. 405, p. 339- 351, 2006.
AULETE, C. Dicionário Caldas Aulete da língua portuguesa. Rio de Janeiro: L&PM, 2009.
BORBA, Francisco S. (org.).Dicionário UNESP do português contemporâneo. São Paulo: UNESP, 2004.
BRANDEN, Nathaniel. Como aumentar sua auto-estima. Rio de Janeiro: Sextante, 2009.
BRUNEL, Carmen. Jovens cada vez mais jovens na educação de jovens e adultos. Porto Alegre: Mediação, 2008.
BURKE, Peter ; CAST, Alicia D. A theory of self-esteem. Social Forces, v. 80, 2002.
BUSHMAN, Brad J. et al. Sweets, sex, or self-esteem?Comparing the value of self-esteem boosts with other pleasant rewards. Disponível em: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-6494.2010.00712.x/pdf
CRUIKSHANK, Barbara. The will to empower: democratic citizens and other subjects. Londres: Cornell University Press, 1999.
EHRENBERG, Alain. Le culte de la performance. Paris: Calmann-Lévy, 1991.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo Aurélio Século XXI: O Dicionário da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.
FLAUBERT, Gustave. Dicionário das ideias feitas. São Paulo: Nova Alexandria, 2009.
FREIRE FILHO, João. Fazendo pessoas felizes: o poder moral dos relatos midiáticos. In: XIX Compós, 2010, Rio de Janeiro. Anais do Encontro da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação. Rio de Janeiro: 2010a.
______. (Org.). Ser feliz hoje: reflexões sobre o imperativo da felicidade. Rio de Janeiro: FGV, 2010b.
ISS A. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objectiva, 2001.
ISTOÉ. ed. 2078, set. 2009.
McGRAW, Phillip C. Seja você mesmo. Rio de Janeiro: Best Seller, 2004.
McKAY, Matthew; FANNING, Patrick. Autoestima: como está a sua?. São Paulo: Vida & Consciência, 2010.
MRUK, Christopher. Self-esteemresearch, theory, and practice. Nova Iorque: Springer, 2006.
O’BRIEN, Edward. J. et al. Self-esteem, psychopathology, and psychotherapy. In: KERNIS. Michael (ed.). Self-esteem issues and answers, p. 306-315. Nova Iorque: Psychology Press, 2006.
PASINI, Willy. A autoestima. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.
RHODEWALT, Frederick; TRAGAKIS, Michael Self-esteem and self-regulation.Psychological Inquiry, v. 14, n. 1, p. 66-70, 2003.
ROSE, Nikolas. Governing the soul.Londres: FreeAssociation Books, 1999.
______. Psicologia como uma ciência social. Psicologia & Sociedade, v. 20, n. 2, p. 155-164, 2008.
SHAKESPEARE, William. The complete worksof William Shakespeare. Ware, Hertfordshire: Wordsworth Editions, 2007.
VEJA. ano 40, n. 26, ed. 2015, 2007.
______. ano 37, n. 10, ed. 1844, 2004a.
______. ano 37, n. 26, ed. 1860, 2004b.
______. ano 30, n. 45, ed. 1521, 1997.
______. ano 29, n. 4, ed. 1428, 1996.
______. ano 27, n. 19, ed. 1339 1994a.
______. ano 27, n. 49, ed. 1369, 1994b
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.