The opinion in the social network: influence and dynamic on Facebook
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.1.19448Keywords:
Opinion, Digital Social Networks, QuotidianAbstract
Through research on the social networking site Facebook, we seek to verify the possible influence of the content and processes that structure a digital social network scheme in the contemporary opinion (fonts, themes, communication bases, relationships, etc..), As well as investigate if there is the occurrence of opinion leaders in this type of communication ambience. Studying networks and analyze aspects of the scope and structure of their narratives in the context of opinion responds to a demand placed by the growing importance of online social networks for contemporary sociability. Moreover, it is two communication objects – opinion and digital social networks – amalgamated in the field of communication supporting
an unprecedented mediatization of quotidian.
Downloads
References
BARABÁSI, Albert-László. Linked. São Paulo: Leopardo Editora, 2009.
CARDOSO, Gustavo. Da comunicação em massa à comunicação em rede: modelos comunicacionais e a sociedade da informação. In: MORAES, Denis (Org.). Mutações do visível. Rio de Janeiro: Pão e Rosas, 2010.
______. A mídia na sociedade em rede. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2007.
CASTELLS, Manuel. Redes de indignação e esperança. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
______. Communication Power. New York: Oxford University Press, 2009.
______. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
CERTEAU, Michel. A Invenção do Cotidiano – artes de fazer. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.
FERREIRA, Wilson Roberto Vieira. “Lazarsfeld, Paul”. In: MARCONDES FILHO, Ciro. Dicionário da Comunicação. São Paulo: Paulus, 2009.
FRAGOSO, Suely; RECUERO, Raquel; AMARAL, Adriana. Métodos de pesquisa para a internet. Porto Alegre: Sulina, 2013.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
KANT, Immanuel. Crítica da razão pura. São Paulo: Martin Claret, 2009.
MATHEUS, Carlos. As opiniões se movem nas sombras. São Paulo: Atlas, 2011.
NEIVA, Eduardo. Dicionário Houaiss de Comunicação e Multimídia. São Paulo: Publifolha, 2013.
PRIMO, Alex. Interações em rede. Porto Alegre: Sulina, 2013.
______. Redes Sociais. In: MARCONDES FILHO, Ciro. Dicionário da Comunicação. São Paulo: Paulus, 2009.
RECUERO, Raquel. A conversação em rede – comunicação mediada pelo computador e redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2012.
______. Atos de ameaça à face e à conversação em redes sociais na internet. In: PRIMO, Alex. Interações em rede. Porto Alegre: Sulina, 2013.
______. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.
SANTAELLA, Lucia. Intersubjetividade nas redes digitais: repercussões na educação. In: PRIMO, Alex. Interações em rede. Porto Alegre: Sulina, 2013.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização – do pensamento único à consciência universal. 1. ed. Rio de Janeiro: Record, 2000.
______. A natureza do espaço – técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1999.
SODRÉ, Muniz. Reinventando a Cultura. Petrópolis: Vozes, 1996.
WOLF, Mauro. Teorias das comunicações de massa. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.