When criticism meets TV: a cultural approach to the analysis of television criticism
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.2.22177Keywords:
Criticism, Television studies, Cultural studiesAbstract
What can we learn about television from television criticism? Although television criticism studies are on the rise, such a question is rarely raised. This makes the treatment of criticism an object in itself—instead of a practice that is contiguous with the television field. This paper aims to offer a reflection on television criticism based on the cultural analysis formulated by cultural studies, i.e., treating television criticism as a cultural practice that has its own values and that remains at the intersection of product analysis and the broader social context. Finally, a brief discussion is proposed on how criticism can contribute to television studies, focusing on four aspects: 1) investigating quality as a flexible evaluation framework, 2) understanding how changes in the context interfere in the consumption and production forms, and 3) identifying tensions in the forms of mainstream television; 4) understanding television genres as cultural categories.Downloads
References
ALLEN, Robert. Reflexões sobre estudos de televisão do meu lugar de observação. Cadernos de Televisão. Rio de Janeiro: Instituto de Estudos de Televisão, 2007.
BRAGA, José Luiz. A sociedade enfrenta sua mídia: dispositivos sociais de crítica midiática. São Paulo: Paulus, 2006.
CEVASCO, Maria Elisa. Para ler Raymond Williams. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
______. Dez lições sobre estudos culturais. São Paulo: Boitempo Editorial, 2003.
GOMES, Itania. Raymond Williams e a hipótese cultural da estrutura de sentimento. In: GOMES, Itania; JANOTTI JUNIOR, Jeder (orgs). Comunicação e estudos culturais. Salvador: Edufba, 2011a. p. 29-48.
GOMES, Itania. Gênero televisivo como categoria cultural: um lugar no centro do mapa das mediações de Jesus Martin-Barbero. Revista Famecos, Porto Alegre, vol. 18, n. 1, p. 111-130, 2011b.
MITTELL, Jason. A cultural approach to television genre theory. Cinema Journal, 40, n. 3, p. 3-24, spring 2001.
MITTELL, Jason. Genre and Television. From Cop Shows to Cartoons in American Culture. London: Routledge, 2004.
POOLE, Mike. The cult of the generalist: British television criticism 1936-1983. Revista Screen, vol 25, n. 2, p. 41-61, 1984.
RIXON, Paul. Re-evaluating the role of television criticism in the British press. Journalism, vol. 14, n. 3, p. 388-400, 2012.
SILVA, Gislene; SOARES, Rosana. Para pensar a crítica de mídias. Revista FAMECOS, vol. 20, n. 3, p. 820-839, set./dez. 2013.
SILVA, Fernanda Mauricio. Em busca de um telejornalismo legítimo: critérios de qualidade nas críticas de Artur da Távola nos anos 1970. Revista Significação, n. 41, vol, 41, p. 58-78, 2014.
SOARES, Rosana; SERELLE, Márcio. A crítica de TV no Brasil: valores e repertórios. Revista Intexto, Porto Alegre, UFRGS, n.28, p. 171-189, jul. 2013.
TÁVOLA, Artur. Existe mesmo a crítica de televisão? Jornal O Globo, 29 out. 1976. Disponível em: http://www.tv-pesquisa.com.puc-rio.br/mostraregistro.asp?CodRegistro=41328&PageNo=1 Acesso em: 19 abr. 2013.
TÁVOLA, Artur. Todo mundo gosta de com quem concorda. Jornal O Globo, 30 out. 1976. Disponível em: http://www.tv-pesquisa.com.puc-rio.br/mostraregistro.asp?CodRegistro=1579&PageNo=15 Acesso em: 9 mai. 2013.
TÁVOLA, Artur. Ato leigo de contrição. Jornal O Globo, 31 out. 1976. Disponível em: http://www.tv-pesquisa.com.puc-rio.br/mostraregistro.asp?CodRegistro=41329&PageNo=1 Acesso 19 abr. 2013.
WILLIAMS, Raymond. Cultura. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011a.
WILLIAMS, Raymond. Base e superestrutura na teoria da cultura marxista. In: Cultura e Materialismo. São Paulo: Editora Unesp, 2011b. p. 43-67.
WILLIAMS, Raymond. Palavras-chave: um vocabulário de cultura e sociedade. São Paulo: Boitempo Editorial, 2007.
WILLIAMS, Raymond. Television: technology and cultural form. New York: Schoken Books, 1975.
WILLIAMS, Raymond. Marxismo e Literatura. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.