Midiatization: a concept, multiple voices
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.2.22253Keywords:
Communication, Midiatization, Sistemic mapAbstract
Midiatization has become increasingly a key concept essential to describe the present and the history of media and communicative change taking place. Thus, it became part of the whole, one can not see them as a separate sphere. In this perspective, the media coverage is used as a concept to describe the process of expansion of the different technical means and consider the interrelationships between the communicative change in the means and the sociocultural change. However, although many researchers use the concept of midiatization, each gives you the meaning that best suits your needs. Thus, the concept of media coverage is treated with multiple voices. This paper discusses this problem and present a preliminary preposition on the matter.Downloads
References
CHARDIN, Pierre Teilhard de. El Porvenir del Hombre. Madrid: Taurus, 1962.
Communication Research Trends. “Theological and Religious Perspectives on the Internet”. v. 31, n. 1, 2012.
FAUSTO NETO, Antônio (Org.). Midiatização e Processos Sociais – aspectos metodológicos. Santa Cruz: Edunisc, 2010.
GOMES, Pedro Gilberto e outros. Estudos de comunicação: transversalidades epistemológicas. São Leopoldo: EdUnisinos, 2010.
GOMES, Pedro Gilberto. Da Igreja Eletrônica à Sociedade em Midiatização. São Paulo: Paulinas, 2010.
HJARDARD, Stig. The Mediatization of Culture and Society. London & New York: Routledge, 2013. Tradução Brasileira pela Editora da Unisinos, São Leopoldo, 2014.
Hermès - Une revue de l'Institut des sciences de la communication du CNRS (ISCC) n°25 – « LE DISPOSITIF –ENTRE USAGE ET CONCEPT » (Numéro coordonné par Geneviève JACQUINOT-DELAUNAY et Laurence MONNOYER), 1999.
MARCONDES FILHO, Ciro. Prefácio à edição brasileira. In: LUHMANN, Niklas. A realidade dos meios de comunicação. São Paulo: Paulus, 2005.
MARTIN BARBERO, Jesus. Dos meios às Mediações. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1997.
MATTOS, Maria Ângela; JANOTTI JUNIOR, Jeder; JACKS, Nilda (Orgs). Mediação & Midiatização. Salvador: EDUFBA; Brasília: Compós, 2012.
MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1996.
REIS, Abel. Problematizando o conceito de bios midiático. Semiótica. Porto Alegre: FAMECOS/PUCRS, 2006.
SODRÉ, Muniz. Antropológica do Espelho. Petrópolis: Vozes, 2010.
WOLFE, Tom. Introdução. In: MCLUHAN, Marshall. McLuhnan por McLuhan. Rio de Janeiro: Ediouro, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.