Analysis of the mediations of the pop music video Flei
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2018.2.27641Keywords:
Post-MTV video clip, Music genre, AudiovisualAbstract
This article proposes an analysis of the video clip Flei taking into account the articulations between genre, musical genre and online platforms for the provision of musical contents. In order to understand what is a video clip we must consider the role that new audiovisual mediations play in an environment where the television grid no longer has the importance it had in the MTV era. Thus, we sought to analyze the music video for the song “Flei”; by singer Daniel Peixoto, as a current example of how the signatures of genre and musical genres are articulated in political and aesthetic way. Thus, from the development of the theoretical framework formed by the concepts of post-MTV music video, mediation, genre and musical genres we conclude that video clips in the current cultural scene before being products for the dissemination of musical products are public performances mediations of tastes associated with musical genres.
Downloads
References
BORN, Georgina. Musica and Materialization of Identities. Journal of Material Culture, Sage, v. 16, n. 4, p. 376 - 388, 2011.
BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo. Crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
BLOC-BORIS, Kiko. Daniel Peixoto tem fome de viver. Cariri Revista, Juazeiro do Norte, v. 1, n. 3, p. 30-38, out. 2011.
DIAS, Eduardo. “Eu vou samplear, eu vou te roubar”: cena, mercado e música do tecnobrega no videoclipe Xirley. In: XXXV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Intercom, 35, 2012, Fortaleza. Anais... Fortaleza: UNIFOR, 2012.
GOMES, Itânia. Gênero televisivo como categoria cultural: um lugar no centro do mapa das mediações de Jesús Martín-Barbero. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 111-130, jan./abr. 2011.
GROSSBERG, Laurence. Cultural Studies in The Future Tense. Durham/London: Duke University Press, 2010.
JANOTTI JR., Jeder. Por uma análise midiática da música popular massiva. Revista E-Compós, Brasília, v. 6, n. 2, p. 1-15, maio./ago. 2006.
RANCIÈRE, Jaques. O Que Significa “Estética”? Trad. de R. P. Cabral. Projecto Imago, 2011. Disponível em: http://cargocollective.com/ymago/Ranciere-Txt-2. Acesso
em: 16 mai. 2017.
RINCÓN, Omar. O Popular na Comunicação: Culturas Bastardas + Cidadanias Celebrities. Revista Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 27-49, 2016.
SÁ, Simone Pereira de. Somos Todos Fãs e Haters? Cultura Pop, Afetos e Pertormance de Gosto nos Sites das Redes Sociais. Revista Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 50-67, 2016.
GALDINO, Erik. Confira fotos de Daniel Peixoto, ex-montage, em ensaio Queer. Disponível em: https://disponivel.uol.com.br/acapa/revista/confira-fotos-dedaniel-
peixoto-exmontage-em-ensaio-queer/13/38/9256. Acesso em: 27 out. 2017.
GLOBO TV. Daniel Peixoto fala sobre a volta do Montage. SE LIGA VM. 11 abr. 2015. Disponível em: http://globotv.globo.com/tv-verdes-mares/se-liga-vm/v/seliga-vm-daniel-peixoto-fala-sobre-a-volta-do-montage/4102629/. Acesso em: 13 mai. 2017.
PEIXOTO, Daniel. FLEI. YouTube. 28 jan. 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=mc2uI82hnJ0. Acesso em: 13 mai. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.