Trauma, narrative and memory in documentary bus 174
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.1.30581Keywords:
Documentary. Trauma. Memory.Abstract
bus 174 (José Padilha, 2002) deals with the kidnapping of a bus (line 174) in Rio de Janeiro city in 2000. The documentary narrates in a sequential way the beginning, the evolution and the end of the event and, in parallel, tells the story of life of the kidnapper Sandro do Nascimento. It is this duality that interests this article, which focuses on the testimonies and archival images in the light of the discussion about trauma and its related themes, such as memory and narrative. It starts from the idea that the trauma is the fruit of a social and cultural conjuncture, always related to contextual demands. Therefore, the way in which the documentary narrates the story of the protagonist triggers the hypothesis that, in constructing an unwanted memory, Bus 174 gives a life in trauma, that is, a superlative condition of a state of inequality that escapes rationality and disrupts social and personal ties.Downloads
References
ALEXANDER, Jeffrey C. Toward a theory of cultural trauma. In: ALEXANDER, Jeffrey C. et al. (orgs.). Cultural trauma and collective identity. Berkeley: University of California Press, 2004.
https://doi.org/10.1525/california/9780520235946.001.0001
BAKHTIN, Mikhail. O freudismo: um esboço crítico. São Paulo: Perspectiva, 2007.
BALTAR, Mariana. Realidade lacrimosa: diálogos entre o universo do documentário e a imaginação melodramática. 2007. 278 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, UFF, Niterói, 2007.
BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire: um lírico no auge no capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
BRODERICK, Mick; TRAVERSO, Antonio (orgs.). Interrogating trauma. Collective suffering in global arts and media. Londres: Routledge, 2011.
DAMATTA, Roberto. A casa e a rua. 5. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.
ERIKSON, Kai. Everything in its path. Nova York: Simon and Schuster, 1976.
HAMBURGER, Esther. Políticas de representação: ficção e documentário em Ônibus 17. In: MOURÃO, Maria Dora e LABAKI, Amir. (orgs.). O cinema do real. São Paulo: Cosac Naify, 2005.
HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.
KEHL, Maria Rita. Tortura e sintoma social. In: TELES, Edson; SAFATLE, Vladimir (orgs.). O que resta da ditadura: a exceção brasileira. São Paulo: Boitempo, 2010.
LEU, Lourraine. Spaces of remembrance & representation in the city: José Padilha’s Ônibus 174. Luso Brazilian Review, Madison, v. 45, n. 2, p. 177-189, 2008.
https://doi.org/10.1353/lbr.0.0044
MACDOUGALL, David. Transcultural cinema. Princeton: Princeton University Press, 1998. ÔNIBUS 174. Direção de José Padilha. Rio de Janeiro: Zazen Produções, 2002. 1 DVD (130 min), son., color., digital.
RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Editora Unicamp, 2007.
SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras; Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.
SMELSER, Neil J. Psychological trauma and cultural trauma. In: ALEXANDER, Jeffrey C. et al. (orgs.). Cultural trauma and collective identity. Berkeley: University of California Press, 2004.
https://doi.org/10.1525/california/9780520235946.003.0002
SOARES, Luiz Eduardo; BILL, MV; ATHAYDE, Celso. Cabeça de porco. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005.
TEIXEIRA, Francisco Elinaldo. Analisando narrativas documentais. In: CATANI, Afrânio Mendes, GARCIA, Wilton; FABRIS, Mariarosaria (orgs.). Estudos de Cinema Socine VI. São Paulo: Nojosa Edições, 2005.
VILLAREJO, Amy. Bus 174 and the living present. Cinema Journal, Austin, v. 46, n. 1, p. 115-120, 2006.
https://doi.org/10.1353/cj.2007.0006
WALKER, Janet. Trauma cinema. Berkeley: University of California Press, 2005.
WATERSON, Roxanna. Trajectories of memory: documentary film and the transmission of testimony. History and Anthropology, Londres, v. 18, n. 1, p. 51-73, 2007.
https://doi.org/10.1080/02757200701218239
WINSTON, Brian. La vida narrada. Cine documental, Buenos Aires, n. 15, p. 1-13, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.