Latin American media reception studies: notes on the meaning of gender and research methodologies
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2004.24.3264Keywords:
Latin America, Gender studies, MethodologyAbstract
The author explores a comparative analysis of key methodological approaches and theoretical debates between, on the one hand, Latin American and Brazilian reception analysis, and, on the other hand, the same branch in the anglophone academy. This kind of investigation is related to the general rise of cultural studies in Latin America from the mid-1980s on. Reception studies give special attention to female audiences, especially middle-age women from lower classes. Methodologically, this empirical research, adopting qualitative methods, has sought to concentrate on the accounts of the spectator herself, commonly using in-depth interviews and sometimes including participant observation. The author sustains that, although reception research concentrates its focus on women’s experience as a whole, it avoids the specificity of women’s issues. The conclusion stands that, in contrast with cultural studies elsewhere, the encounter of feminism with reception analysis within Latin America, specially in Brazil, hasn’t happened yet.
Downloads
References
ALASUUTARI, Pertti. Rethinking the Media Audience. London: Sage, 1999.
BRUNSDON, Charlotte; D’ACCI, Julie; SPIGEL, Lynn. Feminist television criticismo: A reader. Oxford: Oxford University Press, 1997.
CORNEJO, Inés; URTEAGA, Maritza; VIVEROS, Frank. Las fronteras de Polanco: Una mirada al género desde el consumo simbólico. Signo y Pensamiento, v. 15, n. 28, 1996. p. 87 - 98.
CREEL, Mercedes Charles. El espejo de Venus: una mirada a la investigación sobre mujeres y medios en América Latina. Signo y Pensamiento, v. 15, n. 28, 1996. p. 37 - 50.
ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Cultural Studies: A Latin American narrative. Media, Culture & Society, v. 23, n. 6, 2001a. p. 861 - 873.
______. Cartografias dos estudos culturais: uma versão latino-americana. Belo Horizonte: Autêntica, 2001b.
______. Os estudos de recepção e as relações de gênero: algumas anotações provisórias. CIBERLEGENDA, n. 7, 2002.
FRANKLIN, Sarah; LURY, Celia; STACEY, Jackie. Off-Centre - Feminism and cultural studies. London: Harper Collins Academic, 1991.
GOMES, Itânia. Efeito e recepção: a interpretação do processo receptivo em duas tradições de investigação sobre os media. In: GOMES, I. M. M. & SOUZA, M. C. J. (Orgs.). Media & Cultura, Salvador, PósCom, 2003. p. 29 - 53.
GUADARRAMA, Luis Afonso. Apuntes para un estado del arte sobre televisión y família. Revista Convergencia, n. 14, 1997. p. 199 - 242.
HERMES, Joke. Reading women’s magazines. London: Polity Press, 1995.
JACKS, Nilda. A pesquisa de recepção no Brasil: em busca da influência latino-americana. In: LOPES, Maria Immacolata (org.) Vinte anos de ciências da comunicação no Brasil - Avaliação e perspectivas. São Paulo: Intercom/Unisanta, 1999. p. 171 - 183.
______. Estudos brasileiros de recepção: a produção acadêmica da década de 90. Porto Alegre: Editora da Universidade, 2002.
LEAL, Ondina Fachel. A leitura social da novela das oito. Petrópolis: Vozes, 1986.
LOPES, Maria Immacolata V. de. Estratégias metodológicas de recepção. Revista Brasileira de Comunicação, v. 16, n. 2, 2012. p. 78 - 86.
______. Recepção dos meios, classes, poder e estrutura. Comunicação e Sociedade, v. 23, 1995. p. 99 - 110.
MATTA, María Cristina. Género, lenguaje, comunicación. Signo y Pensamiento, v. 15, n. 28, 1996. p. 67 - 74.
McANANY, Emile; LA PASTINA, Antonio. Pesquisa sobre audiência de telenovelas na América Latina: Revisão teórica e metodológica. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, v. 17, n. 2, 1994.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. De los medios a las mediaciones - Comunicación, cultura y hegemonía. Mexico: Gustavo Gilli, 1987.
OROZCO, Guillermo. El comunicador frente la recepción: hacia una articulación de las mediaciones en el proceso comunicativo. In: ______ (Org.). Al rescate de los medios. Desafio democrático para los comunicadores. México: Universidad Iberoamericana, 1994. p. 105-120.
______. Amigos y enemigos – Madres mexicanas frente a la televisión. Signo y Pensamiento, n. 28, 1996. p. 67 - 74.
______. Limites del ‘modelo de efectos’ en la investigación del impacto de la televisión en los niños. In: Recepción televisiva - Tres aproximaciones y una razón para su estudio. Cuadernos de Comunicación y Prácticas sociales, n. 2. México: Universidad Iberoamericana, 1991.
_______. La autonomía relativa de la audiencia - Implicaciones metodológicas para el análisis de la recepción. In: BARBA, Cecilia Cervantes; RUIZ, Enrique Sánchez. Investigar la comunicación - propuestas iberoamericanas. Guadalajara: ITESO, 1994.
SILVA, Carlos Eduardo Linda da. Muito além do Jardim Botânico. Summus: São Paulo, 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.