“The invader artist” and the codes of cultural journalism
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.2.9467Keywords:
Cultural journalism, contemporary art, journalistic routinesAbstract
This article aims to point out perspectives to understand how fictional Japanese artist Souzousareta Geijutsuka came to life in two major newspapers from Fortaleza (CE). It begins with a discussion about the role of release in the current journalistic routines. He examines the language and structure of this release in order to uncover the elements that contributed to an invention to be read as truth by journalists that received and published the information with highlight in culture section. From this focus, it wants to understand the cultural codes of journalism and the roles played by different actors that contribute to legitimating processes of senses in contemporary art. The work is concerned, in theoretical terms, to the reflections of Pierre Bourdieu about the structure and functioning of the artistic area, author who also inspired Yuri Firmeza in his initiative.Downloads
References
ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Lisboa: Difel, 1989.
______. Livre troca. Diálogos entre ciência e arte. São Paulo: Bertrand Brasil, 1995.
______. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2003.
______. A Distinção. Crítica social do julgamento. Porto Alegre: Zouk, 2008.
BUITONI, Dulcília. “Entre o consumo rápido e a permanência: jornalismo de arte e cultura. In: MARTINS, Maria Helena (Org.). Outras leituras: literatura, televisão, jornalismo de arte e cultura, linguagens interagentes. São Paulo: Senac; Itaú Cultural, 2000.
DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a Filosofia. Rio de Janeiro: Editora Rio, 1976.
DUARTE, Jorge (Org.). Assessoria de imprensa e relacionamento com a mídia. São Paulo: Atlas, 2003.
FIRMEZA, Yuri (Org.). Souzousareta Geijutsuka. Fortaleza: Expressão Gráfica Editora, 2007.
HALL, Stuart et. al. A produção social das notícias: o "mugging” dos media. In: TRAQUINA, Nelson (Org.). Jornalismo: questões, teorias e estórias. Lisboa: Vega, 1999.
LIMA, Gerson. Releasemania: uma contribuição para o estudo do press release no Brasil. São Paulo: Summus, 1985.
MARTINS, Nardélia. Caso Souzousareta Geijutsuka. O release como estratégia contra a imprensa. Monografia (Conclusão do curso de graduação em Jornalismo) – Universidade de Fortaleza, 2007.
MELO, José Marques de. Jornalismo opinativo: gêneros opinativos no jornalismo brasileiro. São Paulo: Mantiqueira, 2003.
MOLOTCH, Harvey; LESTER, Marilyn. As notícias como procedimento intencional: acerca do uso estratégico de acontecimentos de rotina, acidentes e escândalos. In: TRAQUINA, Nelson (Org.). Jornalismo: questões, teorias e estórias. Lisboa: Vega, 1999.
PIZA, Daniel. Jornalismo cultural. São Paulo, Contexto, 2003.
RAMOS, Alexandre Dias. Mídia e arte: aberturas contemporâneas. Porto Alegre: Zouk, 2006.
SANTANA, Adriana. CTRL + C CTRL + V: o release nos jornais pernambucanos. Disponível em: http://www.ppgcomufpe.com.br/arquivos/teses/dissertação_adriana%20santana.pdf Acesso em: 12 jan. 2011.
SOUZA, Ana Cecília. “Quebra de padrão”: Um estudo da crítica de arte e suas mudanças na contemporaneidade. 2008.
Monografia (Conclusão do curso de graduação em Jornalismo) – Universidade de Fortaleza, Fortaleza, 2008.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.