Scientific knowledge and social participation in Brazilian Greenpeace cyberculture
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2012.2.10994Keywords:
Communication, science, Greenpeace, cybercultureAbstract
The Education for science is of fundamental importance in order to enable the citizen to the understanding phenomenas and to get participation of social issues that have direct influence in society, such as those related to the environment. In this sense, we try to think this problem by presenting the models of public understanding of science proposed by Lewenstein (2010) and confronted with an exploratory evaluation of the sites and socials networking for Greenpeace Brazil to investigate how an understanding of science processes in the cyberculture. The text suggests reflections on the process technology that facilitates the dissemination of information, participation, interactivity, but not always reflected the understanding of science so as to lead to meaningful participation as citizens.Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ONGS. ONGs no Brasil. Disponível em: www.abong.org.br Acesso em: 02 dez. 2012.
CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
COELHO, Simone. Terceiro Setor: um estudo comparado entre Brasil e Estados Unidos. São Paulo: Senac, 2000.
CORACINI, Maria José. Um fazer persuasivo: o discurso subjetivo da ciência. São Paulo: Educ, Campinas, SP: Pontes, 1991.
CUEVAS, Ana. Conocimiento científico, ciudadanía y democracia. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad – CTS, v. 4, n. 10, p. 67-83, 2008.
ECHEVERRÍA, Javier. Apropiación social de las tecnologías de la información y La comunicación. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad – CTS, v. 4, n. 10, p. 171-182, 2008.
GREENPEACE BRASIL. Home-page oficial. Disponível em: http://www.greenpeace.org/brasil Acesso em: 15 dez. 2011.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
LEWENSTEIN, Bruce V. Models of public communication of science and technology. Disponível em: http://www.dgdc.unam.mx/Assets/pdfs/sem_feb04.pdf Acesso em: 02 dez. 2011.
MINISTÉRIO da Educação. INEP. Resultados preliminares PISA/2009. Disponível em: http://www.abruc.org.br/sites/500/516/00001872.pdf Acesso em: 15 mar. 2011.
MINISTÉRIO de Ciência e Tecnologia. Percepção pública da Ciência e Tecnologia no Brasil – resultados da enquete de 2010. Disponível em: http://www.fiocruz.br/museudavida_novo/media/enquete2010.pdf Acesso em: 15 mar. 2011.
ROTHBERG, Danilo. Contribuições a uma teoria da democracia digital como suporte à formulação de políticas públicas. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad. Disponível em: http://www.revistacts.net/files/Volumen%205%20%20N%C3%BAmero%2014/Rothberg_edit.pdf Acesso em: 12 dez. 2011.
RUIVO, Maria da Conceição. A ciência tal qual se faz ou tal qual se diz? In: SANTOS, Boa Ventura de Sousa (Org.). Conhecimento prudente para uma vida decente – um discurso sobre as ciências revisitado. São Paulo: Cortez, 2004.
UNESCO. A ciência para o século XXI – uma visão e uma base de ação- Budapeste e Santo Domingo, 2003.
Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001315/131550por.pdf Acesso em: 20 mar. 2011.
WERTHEIN, Jorge. Crenças e esperanças: avanços e desafios da UNESCO no Brasil, 2003. Disponível em:
http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001329/132969por.pdf Acesso em: 20 mar. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.